Avhandling i företagsekonomi    
Johan Schlasberg


Förord och bakgrund

Webbifiering - att allt mer presenteras i ett webbformat - är en megatrend. Att mobila telefoner blivit kraftfulla mobila plattformar för kommunikation och appar är en megatrend. Att erbjuda en service istället för en produkt transformerar affärsmodellerna inom allt fler områden. Forskningskommunkation har inom den akademiska världen snabbt växt till en megatrend som på många sätt influerar - och lär komma att göra så än mer - forskningens interna vardag och villkor, och vetenskapens roll i samhället. Min avhandling är ett experiment och en prototyp för webb-baserade avhandlingar i dessa megatrenders dynamiska skärningsspunkter.

Avhandlingen belyser och väver samman avhandlingar-som-en-service i webbformat och affärsmodeller för artikelsignerade uppslagsverk. Det finns intressanta samband mellan forskningsfrågorna om format, kommunikation och nya affärsmodeller för uppslagsverk. (Kap. 2.2).

Avhandlingen är en ny kombination av kunskapsutveckling i företagsekonomi, forskningskommunikation och IT.

Flertalet besökare på denna sajt kommer inte att vara forskare i företagsekonomi. Avhandlingen är utformad för att tillföra värde till bägge dessa i sig variationsrika grupper. Läsanvisningen (Kap. 1) är en guide för alla. Vetenskaplig utveckling och ny teknologi har alltid gått hand i hand om än stegen ibland varit ojämna. Då webbifiering är en megatrend är tiden på webbavhandlingarnas sida.

0.1Kunskapsutveckling i avhandlingar

Enligt Högskoleförordningen (HSF) ska doktoranden för en doktorsexamen

... visa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar [...] - visa sin förmåga att genom egen forskning väsentligt bidra till kunskapsutvecklingen [...] - bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

- visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet [...] och - visa fördjupad insikt om vetenskapens [...] roll i samhället. (Ibid)

Läs hela den citerade texten om Doktorsexamen (Kap. 33) i denna referens.

Kunskapsutveckling är centralt och detta är intressant bredare än ett alltför stort fokus på bidrag till den teoretiska litteraturen.

I Kunskapsutveckling i avhandlingar (Kap. 4) belyses att och hur avhandlingen inkluderat ett flertal punkter från Högskoleförordningen. Ett tema är avhandlingen som en del i den vetenskapliga konversationen. Då forskning som inte når ut i en central mening 'inte finns' hävdas att forskningens innehåll inte är formatneutralt.

Genom att kombinera språkutveckling, ny metod, intressanta data, konstruktion, teori och forskningskommunikation presenterar avhandlingen en helhet med flera innovativa bidrag (Kap. 5) till både forskningsområdet och praktiker. Webbformatet bidrar till Forskningens påverkan (Kap. 30), en allt viktigare fråga som fått ytterligare tyngd genom en uppdatering 1 juli 2021 av Högskoleförordningens paragraf om högskolans samverkansuppgiftB.

0.2Avhandlingens ramverk

Avhandlingen inramas av de centrala områdena forskningskommunikation och affärsmodeller. Framgångsrik kommunikation av och om forskning i allmänhet - och avhandlingar - kräver att denna i mottagarnas perspektiv har hög trovärdighet, vilken jag kallar för 'Referensstatus'. Utöver innehåll är format - TV, radio, bok, mobiltelefon, webb med mera - en viktig faktor i all kommunikation.

Affärsmodeller har under de senare decennierna vuxit fram som ett centralt koncept i företagsekonomi och forskningslitteraturen om affärsmodeller är mycket omfattande. Artiklar och diskussioner i affärsmedia inom området är än större vilket visar att konceptet har fått stort genomslag och intresserar många.

I avhandlingen kombineras kommunikation, referensstatus och affärsmodeller generellt och har uppslagsverk med signerade artiklar som huvudexempel.

Forskningskommunikation och avhandlingar i webbformat

Kan avhandlingar i webbformat förbättra hur avhandlingar kan produceras, används och kommuniceras? För att testa detta har jag producerat och publicerat hela avhandlingen som en sajt. Vad det jag kallar en webbavhandling 'är' beskrivs i kapitlet Webbavhandlingar (Kap. 7).

Även om det skiljer mellan länder, discipliner och universitet följer avhandlingar vanligen en etablerad mall. Tankefiguren mall versus något 'avvikande' kan jämföras med Hylmös diskussion, (2018) (Kap. 4.3) om "mainstream" versus en "heterodoxi".

Denna webbavhandling är ett test för att utveckla ett nytt format och en design som kan bidra till att fler läsare lättare kan ta del av forskning i allmänhet och till exempel denna avhandling. Målet är en ny modell för att förbättra forskningskommunikationen.

En webbavhandling är idag mer komplicerad att producera än en traditionell avhandling i den meningen att den ska hantera tre kvalitetsnivåer (Kap. 7.2) - teknisk kvalitet, användarkvalitet och vetenskaplighet. Dessa samverkar på ett annat sätt i en webbavhandling än i en traditionell avhandling.

0.1   QR kod till
avhandlingens startsida

THESIS CARDS: Min ambition är att få denna sajt - kapitel 0-34 - godkänd som en avhandling och inte trycka en bok eller skapa en Pdf. Däremot kommer det att tryckas några hundra 'Thesis cards' (Kap. 7.6). De kan ha mer än en design och är förslagsvis i A5- eller A6-format och etablerar en bro mellan den fysiska världen och den digitala världen. "From Atoms to Bits".

Man kan säga att det finns Tre ekosystem för avhandlingar (Kap. 26). Ekosystemen för "avhandlingsböcker" och avhandlingar som Pdf har en begränsad uppsida medan det sker en ständig utveckling inom webbteknologier.

ENwebbavhandling ökar på ett enkelt sätt tillgängligheten till mer vetande, referenser med mera för både forskare och läsare med olika intressen i ämnet. Kort sagt: ökad informationsbekvämlighet. Jämför med hur mycket e-handlare som Amazon investerar för ökad 'customer convenience'. Webbavhandlingar kan i framtiden komma att se mycket olika ut.

Nästa innovativa steg är att se och designa en-avhandling-som-en-service (Kap. 7.3). En avhandling blir som ett slags "Resursbank" som kan användas på ett nytt sätt - av både experter och andra - utöver att förmedla ny kunskap inom ett vanligen mycket smalt område. Avhandlingen har 400+ länkar till Wikipedia. Även kapitlen och referenserna har många klickbara resurser. Detta gör det lättare för de som vill veta mer.

Utöver innehållet har jag investerat drygt ett år enbart på design- och teknisk utveckling av konceptet webbavhandling och denna sajt. Det bästa - och kanske enda - sättet att utveckla konceptet 'webbavhandling' var att göra en.
Learning by doing har en lång och fin tradition.

Affärsmodeller för uppslagsverk: från analog produkt till digital tjänst

Google, Wikipedia och mobiltelefoni blev en digital tsunami för de företag som producerade tryckta uppslagsverk. Detta tvingade fram en jakt på nya affärsmodeller för uppslagsverk som en digital tjänst. Forskningskommunikation och uppslagsverk har många beröringspunkter med trovärdighet i centrum.

Trovärdighet är grundkapitalet i uppslagsverk
Men trovärdighet etableras inte
på samma sätt i den digitala världen som i den analoga
.

Trovärdighetens transformation har gett en rad nya grundläggande problem för de som producerar och marknadsför uppslagsverk. Frågan om hur trovärdighet - som i avhandlingen kallas 'Referensstatus' - för uppslagsverk idag kan etableras och upprätthållas diskuteras i kapitlet Ny modell för uppslagsverk: e-Diderot (Kap. 10).

Omfattande empiriska studier

Avhandlingen har cirka 10 studier om bolaget och uppslagsverket NE. Studier om NE (Kap. 24) är en sammanfattning. Exempel. I en studie kategoriserades alla nya uppslagsord i NE under ett år och i en annan noterades åldern för alla 264 författare inom 'Medicin'. I en studie visas hur andelen folkbibliotek som erbjuder NE (idag 56 (19%) av 290) minskar för varje år. I en studie finns en avslöjande analys av alla årsredovisningar sedan Tönnessongruppen förvärvade Bra Böcker AB i vilket NE var en del. Jämförelsen mellan NE och Wikipedia är världsunik i sin metodologi och visar att Wikipedia är mest användbar och mest trovärdig.

0.3Avhandlingen har en kommunikationsstrategi

Vetenskapliga artiklar i samhällsvetenskap läses - och citeras - av mycket få andra forskare enligt 'Return to Meaning' (Alvesson, Gabriel och Paulsson, 2017). Avhandlingar läses av än färre. Mot bakgrund av att många nya perspektiv och teoretiska framsteg förväntas presenteras i avhandlingar kan man med fog hävda att frånvaron av läsare är ett väsentligt problem. Och ett problem för vetenskapen som bärare av gemensam trovärdighet och Referensstatus. Redan titeln 'Management studies in crisis: Fraud, Deception and Meaningless Research' (Tourish, 2019) säger mycket om ämnets problem. Dessa bägge beskrivningar är en skarp invitation till konkret arbete för förändring.

Webbformatet är en naturlig del inom min avhandlings vetenskaplighet (Kap.4) och är ett generellt bidrag till kunskapsutvecklingen (Kap. 5) inom såväl företagsekonomisk forskning som till flertalet andra ämnen.

Forskningskommunikation och samhällspåverkan är en allt viktigare fråga för många forskningsfinansiärer. (Kap. 4.3). Avhandlingen har en kommunikationsstrategi (Kap. 30.6) för att få fler läsare och få större påverkan i såväl akademin som i samhället. Det finns ett stycke om redan uppnådd påverkan (Kap. 30.7)

Det kommer att ta tid innan det etableras ett ekosystem för webbavhandlingar (Kap. 27). Men det gamla och det nya avhandlingsformatet kan finnas parallellt.

0.4Navigering, nivåer och informationsbekvämlighet

site navigation grid
0.2   Navigation

Pyramiden är en modell för olika nivåer på en sajt och att en läsare efter eget intresse lätt ska kunna klicka sig vidare till mer information. Såväl intern som extern. I en webbavhandling kan en läsare - till exempel via Google - i princip landa på vilken sida som helst. Detta har påverkat sajtens design.

Informationsbekvämlighet (information convenience) - det ska vara lätt att få veta mer - är en central fråga i en webbavhandling. Läs mer om de viktiga koncepten informationsbekvämlighet och paretooptimalitet (Kap. 7.3)

0.5Tvärvetande och kreativitet

Många har skrivit om forskningens ökade specialisering och silobeteende. Samtidigt efterfrågas mer tvärvetenskap för att skapa en bredare förståelse av komplexa problem. Min avhandling har en ansats till tvärvetande (Kap. 6.2) - som är ett förstadium till tvärvetenskap - i så motto att jag letat ganska brett efter andras kunskap, insikter och inspiration för att hantera forskningsfrågorna och avhandlingens mål.

Inom flera av dessa områden har jag sökt kontakt med några ämnesföreträdare för diskussioner. Detta har sällan varit så framgångsrikt som jag önskat - inte ens inom 'Ekonomihögskolan i Lund' - vilket nog visar att även ganska enkla ämnesöverskridande kontakter är svåra att skapa. En risk med att ta in andra områdes synsätt och kunskap är att man "anklagas" för att försumma djupet i "det egna" området. Den kritiken ser jag mest som en reaktion utifrån en alltför smal vetenskaplig ram. Men frågan är värd att reflektera över.

Är kreativitet en efterfrågad kvalitet i en avhandling - i företagsekonomi?
Det korta svaret är nej. Samma i det långa svaret. I 'A return to Wonderland: Exploring the links between academic identity development and creativity during doctoral education' (Frick och Brodin, 2019) diskuteras denna intressanta och viktiga fråga. Från egna och andras studier tecknar författarna en ganska mörk bild av såväl värdet av som intresset för kreativitet i doktorandutbildningarna.

Dessa resultat är oroande om vi överväger tanken och syftet med det framtida universitetet, akademiens roll i det och situationen för de som lämnar akademin efter att ha avslutat sin doktorsexamen. [...] Det finns alltså ett behov av att reflektera över de nuvarande förutsättningarna för doktoranders kreativitet ... (Ibid.) Originalꜜ

Citatet pekar på att alla som genomgår en doktorandutbildning vare sig blir eller har tänkt bli högskoleanställda forskare och lärare. På företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet med cirka 50 doktorander är utbildningen närmast ensidigt fokuserad på en karriär i högskolevärlden fast man vet att cirka hälften kommer att välja helt andra banor. Man kan undra hur många av dessa 50 personer som redan från början, som jag, inte haft för avsikt att göra en karriär i akademin? En central fråga i artikeln är hur identitetsskapande sker i doktorandutbildningen och att detta ger upphov till an interesting tension between socialisation and creativity. (Ibid.)

Doktorandutbildningen beskrivs som en socialiseringsprocess för att bli en av "the research community" accepterad universitetsforskare. I den processen - med sina regler och normer varav många är 'tysta' - formas doktorandens identitet som forskare. Inom ramen för den processen kan kreativitet accepteras - om än den inte uppmuntras, men går man utanför den ... the outcome may be correction or ignorance. (Ibid.)

En bidragande förklaring till varför min avhandling medvetet utmanar normerna för hur en avhandling ska göras och presenteras, är att min identitet som innovatör med stort forskningsintresse och som samhällsengagerad entreprenör är starkare än en identitet som välanpassad forskare vid ett universitet.

Denna avhandling är en monografi, ett format som kan vara mer nyskapande, mer 'tvärvetenskapligt' och mer experimentellt än artiklar som blir accepterade i de etablerade vetenskapliga tidskrifterna. Dessa har dessutom formaliakrav som kan förkasta en artikel redan i första gallringen (spaning i BiBB Academy).

0.6Referensstatus och affärsmodeller

Begreppet 'Referensstatus' (Kap. 9) är centralt för att beskriva en kunskapskällas - till exempel ett uppslagsverks - föränderliga trovärdighet. Ett uppslagsverk som trycktes för några decennier sedan har totalt sett sjunkande trovärdighet även om enskilda artiklar fortfarande kan vara 'korrekta'.

Ett uppslagsverks Referensstatus och dess affärsmodell har ett nära och komplext samband - vilket problematiseras i avhandlingen - och visas i flera studier om uppslagsverket NE. Med nödvändighet blir NE - som startades av förlaget Bra Böcker AB i Höganäs (likviderat år 2000) - och dess sedan 1994 aktuella ägare (Kap. 16) ett centralt case för att studera uppslagsverk i Sverige. Det finns inga andra motsvarande svenska digitala uppslagsverk.

Vanligen har en avhandlingsförfattare en ganska nära relation med sitt eller sina sina case-företag när dessa är få. Min avhandling skiljer sig radikalt från denna praxis. Mina forskningsfrågor hade varit omöjliga att genomföra om jag hade samverkat med bolaget NE. Avhandlingens studier är 'analyser från utsidan' - med en metod jag kallar Case Impact Studies (Kap. 8). Den är generellt användbar och kan behöva användas i många andra forskningsprojekt i företagsekonomi.

0.7Avhandling och early adopter

Avhandlingen är "färdig", men förbättras till överenskomna stoppdatum (Kap. 101. Vanliga frågor). Den kommer att läggas fram på en högskola som vill vara en early adopter för webbavhandlingar. Kanske i Lund, kanske på din högskola?

Formalia för avhandlingar i företagsekonomi på EHL       Visa mer vertical arrows

Företagsekonomiska institutionens riktlinjer för forskarutbildningen vid Ekonomihögskolan i Lund (EHL) Pdf 12 s. ehl.dnr.styr 2018.1589

Se en studie om Avhandlingsformat i Sverige (Kap. 26b).

Företagsekonomiska institutionen i Lund har en text om - Riktlinjer för forskarutbildningen (ersätter Pdf 2017.06.21) och en Studieplan för doktorander (Pdf 2018-10-19), som utöver krav på självständigt tänkande och kreativitet (totalt sex punkter) bland annat betonar vikten av att doktoranden kan ...

- visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt
- med en avhandling visa sin förmåga att genom egen forskning väsentligt bidra till kunskapsutvecklingen
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap, och visa förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande. (Dnr U 2018/592)

Jag har 'på gott och ont' ignorerat Umberto Ecos svW goda råd

Slutligen, kom ihåg denna grundläggande princip: "ju mer du begränsar studien, desto bättre och säkrare kommer du att kunna arbeta". Original 'How to write a thesis' (Eco, 1997 s. 13).

Jag inser det förnuftiga i att följa den gällande modellen för avhandlingar och sedan publicera forskning i webbformat. Men den strategin skulle inte utveckla modellen för avhandlingar vilket är viktigt delmål. Min strategi är en kalkylerad risk och har ett långsiktigt mål. Motstånd gör innovationer bättre. Man lär sig mycket om en organisation när man försöker förändra den.

0.8En avhandling är inte ett "körkort"

För att få ett körkort för bil krävs att man klarat en teoridel och en praktisk uppkörning. Det finns inget som helst utrymme för kreativitet utan det är inlärning av befintlig kunskap och anpassning till denna som gäller. Körkortsinnehavaren får sedan gärna köra vart som helst, men efter samma regler som vid godkännandet.

Körkort är en inte ovanlig men direkt
missvisande metafor för en en avhandling.

I 'Academics at play: Why the “publication game” is more than a metaphor' (Butler & Spoelstra, 2020ꜜ) diskuteras och kritiseras metaforen att betrakta och beskriva akademisk publicering som ett spel. Metaforen "en avhandling är ett körkort" kan analyseras och kritiseras på ett delvis likartat sätt.

Butler et al. konstaterar att många forskare beskrivit akademiska publicering som ett spel man antingen kan spela med i eller möjligen försöka tänja lite på reglerna. Det är till helt övervägande del artiklar i framstående vetenskapliga tidskrifter som banar väg för en framgångsrik akademisk karriär. Detta sammanfattas i meningen

Detta säger oss att "spela publiceringsspelet" har blivit en framträdande, om än tvetydig, metafor för att beskriva strategier för akademisk publicering i dagens universitetsvärld. (Ibid. s. 2) Originalꜜ

Butler et al. intervjuade ett trettiotal professorer inom 'critical management studies' (CMS). Dessa deltar i publiceringsspelet men många tar samtidigt avstånd från tanken att de gör just det. Detta refereras till som forskarnas / spelarnas 'Lusory attitude' enW. Författarnas bekymmer är att ...

Genom att fortsätta se på publikationsspelet enbart som en metafor riskerar vi att förbise de skadliga effekter som denna lekmentalitet har på kunskapsproduktionen inom CMS-området (Ibid. s. 2, min emfas) Originalꜜ

Psykiatrikern R. D. Laing enW har uttryckt något liknande i 'Knots' (Laing, 1970).

De spelar ett spel. De spelar att de inte
spelar ett spel. Om jag visar dem att jag ser det , bryter
jag mot reglerna och de kommer att straffa mig.
Jag måste spela deras spel att jag inte ser spelet. (ur Knots) Originalꜜ

Författarna diskuterar den filosofiska innebörden av ordet metafor och konstaterar att den inte är det den refererar till men att den likväl i ett sociologiskt mellanmänskligt perspektiv har och ges betydelse. Vi möter metaforer i alla sammanhang: 'vi sitter i samma båt', 'arg som ett bi' eller 'en avhandling är ett körkort'. Uttolkningen skiljer mellan det figurativa och det bildliga. Metaforens användning och betydelse är ofta kontextuell.

Min uppfattning är att metaforen 'en avhandling som ett körkort' har damaging effects, för att citera Butler et al. ovan, om än dessa är andra än de som gäller för 'the publishing game'.

Å ena sidan är det vanligt att en avhandling (en doktorsexamen) ses som ett körkort medan det å andra sidan förväntas att en avhandling ska "väsentligt bidra till kunskapsutvecklingen". (HSF. Se ovan)

I Avhandlingens bidrag (Kap. 5) visas att avhandlingen bidrar till kunskapsutvecklingen inom flera områden.

Bokskåp av Jonas Bohlin. Källemo
0.3   National
Geographic

En avhandling som ett gesällprov är nog en bättre metafor.
Ett gesällprov måste vanligen visa en kombination av yrkeskunnande och kreativitet. Ett gesällprov för en möbelsnickare är mer än att förfärdiga en kopia av till exempel att skåp av Jonas Bohlin.

Rapporten 'Forskarutbildning i kulturgeografi' (Gren, 2005ref+) är en i en rad analyser och inlägg om vad som avses med en avhandling. En av rapportens rubriker är just Livsverk eller körkort?

Så vilken roll och status skall forskarutbildningen ge avhandlingen? Är den ett slags examensbevis på en utbildning eller ett självständigt forskningsbidrag? Ett ”körkort” eller ett ”livsverk”? (Ibid. s. 50)

Men detta är ingen bra dikotomi då en avhandling vare sig är eller ska vara det ena eller det andra. Ett tänkbar metafor är gesällprov som öppnar upp inte bara för yrkeskunnande utan också för nytänkande, kreativitet och inte minst variation. Knappast någon gör idag akademisk karriär med enbart en avhandling - framför allt inte en monografi (på svenska) - som dominerande merit.

0.9Forskning och entreprenörskap

Avhandlingsproccessen har väsentligt bidragit till att jag utvecklat och driver BiBB Academy som är en plattform för flera kunskapsresurser: ett nytt uppslagsverk, ett BiBBliotek, analyser av forskningskommunikation och marknadsföring av universitet, spaningar om högskolevärlden i Sverige och internationellt, kurser - och projekt med mera.

Ledande personer inom såväl FEK som EHL (rektor m. fl.) kritiserade mig, via mejl, några dagar före julafton 2018 för att avhandlingen skulle kunna ge mig och mitt projekt uppslagsverket BiBB kommersiell nytta. Hur svarar man på ett sådant påhopp (Kap. 8.6), som var både osakligt och förvånande oetiskt i sitt sätt? Utöver ett svar till EHL tog jag kontakt med LU Innovation som är en organisation inom Lunds universitet som har till uppgift att stödja forskningens kommersialisering. I mars 2020 inleddes en projektsamverkan med LU Innovation för att stödja etableringen av uppslagsverket BiBB. Det var mycket uppmuntrande att de accepterade mitt projekt och ville hjälpa det utvecklas.

Entreprenörskap är ett viktigt område i ämnet företagsekonomi som borde uppmuntras även som aktivitet i forskarutbildningen. Avhandlingen har också utöver BiBB Academy inspirerat till ett kommersiellt projekt för att bidra till utvecklingen av ett nytt Ekosystem för webbavhandlingar (Kap. 27).

0.10Om Johan Schlasberg

Jag har några decenniers erfarenhet som strategirådgivare till ett stort antal fackliga organisationer och företag. IDstories.se (som jag startade 1997) är ett mindre företag inom mobil storytelling delvis baserat på egna patent (Schlasberg, 2000ꜜref+) - en metod för att bygga broar mellan den fysiska och den digitala världen - och innovationer. Jag har kodat sajten med Adobes webbdesignprogram Dreamweaver och Photoshop.

Forskarstudierna har helt finansierats via mitt egenföretagande.

Min profilsida på Lunds universitet.


Digitala uppslagsverk
0.4   Modell för uppslagsverk

Redan ett spritt läsande i hemmets halvfranska Nordisk familjebok grundlade mitt intresse för uppslagsverk.
På skolans lektionstimmar om franskt 1700-tal talades dock mer om monsieur Guillotin och skräckväldet än om 'Les Lumières'↗ frW och encyklopedisterna med bland andra Denis Diderot (Kap. 28.8) och hans banbrytande Encyclopédie och kamp för upplysning. Bilden visar uppslagsverkens resa från 1700-talet till e-Diderot, en normativ modell (Kap. 10) för ett modernt fritt artikelsignerat uppslagsverk för 2020-talet och framåt.

// Tillfällig text: den formella avhandlingsprocessen går trögt då företagsekonomiska institutionen (EHL) vid Lunds universitet ännu inte accepterar webbformatet som underlag för slutseminarium och disputation. // Om tillfälliga texter (Kap. 1.4)

Att det tar lång tid att försöka förändra ett universitet kräver en långsiktig strategi och uthållighet. Och lite distans.

0.11Tack

Det finns personer som nog inte vill bli nämnda med namn, men inte desto mindre har de bidragit till att göra denna avhandling mycket bättre. De har mer eller mindre öppet, mer eller mindre kunskapsbaserat och etiskt kritiserat avhandlingens webbformat, strukturen, innehållet och forskningsmetoden Case Impact Studies (Kap. 9). Er kombination av ointresse, okunskap, ibland rädsla för något annorlunda eller ovilja har tvingat mig att tänka om och skriva bättre och inse, om än understundom motvilligt, att saker och ting tar än längre tid än jag först trodde. Det som för vissa är intressant och användbart har ännu inte 'hunnit bli det' för andra, för att andas optimism om framtiden.

Fler vanliga tack kommer senare.
Men redan nu måste jag nämna min kära ogifta hustru sedan ungefär 30 år - Birgitta Arneklo-Nobin, docent i kirurgi med en avhandling om 'The White Cold Hand'. Utan Birgitta hade jag nog fått kalla fötter och inte skrivit någon avhandling:) Birgittas läsning av många svaga texter har lett till många bättre texter. Att leva med avhandlingsförfattare har sina sidor som ni som vet, vet.

Hösten 2021 höll jag min tredje session på Företagsekonomernas ämneskonferens FEKIS. Därigenom kom jag i kontakt med Bengt Kristensson Uggla , professor på Åbo Akademi (Finlands svenskspråkiga universitet) och blev inviterad att våren 2022 hålla två högre seminarier vid Å A - ett med fokus på min avhandlings innehåll och ett med fokus på avhandlingens format. Hans bok 'En strävan efter sanning: vetenskapens teori och praktik' (Kristensson Uggla, 2019) blev en ny bekantskap som nu kom att påverka avhandlingen.

Jag har många vänner som med intresse följer avhandlingsprocessen.

Publicerades: 8 februari 2020.   
Uppdaterad senast: 23 maj 2022

→ 1 Läsanvisning      
Förord
→ 2 Start och forskningsfrågor



Ingår i Johan Schlasbergs avhandling
'Forskningskommunikation, webbavhandlingar och affärsmodeller för uppslagsverk'.

12 kommentarer.  Din är välkommen.   Om delning av en sida i avhandlingen (Kap. 1.6).

Innehållsförteckning med närmare 300 underrubriker finns på - webbavhandling.se/innehall/