Innehåll
3.1Innehåll
Kapitel: 0 • 1 • 2 • 3 • 4 • 5 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32 • 32 • 33 • 34 • 100 • 101 • 102- Förord (9 sid. 15 min)
- 0.0 Introduktion
- 0.1 Kunskapsutveckling i avhandlingar
- 0.2 Avhandlingens grundtema
- 0.3 Avhandlingens kommunikationsstrategi
- 0.3.1 Thesis cards
- 0.4 Navigering och nivåer
- 0.5 Tvärvetande och kreativitet
- 0.6 Referensstatus och affärsmodeller
- 0.7 Avhandling och early adopters
- 0.8 En avhandling är inte ett "körkort"
- 0.9 Forskning och entreprenörskap
- 0.10 Om Johan Schlasberg
- 0.11 Tack
- Sammanfattning (3 sid. 4 min)
- 1.1 Introduktion
- 1.2 Forskningsfrågor
- 1.3 Tre centrala bilder
- 1.4 Tre kapitel om webbavhandlingar
- 1.5 Avhandlingens bidrag
- Läsanvisning (5 sid. 8 min)
- 2.1 Navigering och och förkortningar
- 2.2 Referenser 2.0 och citat
- 2.3 Delning av sida i avhandlingen
- 2.3.1 Delning via QR-kod i en mobiltelefon
- 2.3.2 Utskrift av avhandlingen
- 2.4 'Extra' kapitel och tillfälliga texter
- 2.5Fem spår - Välj efter intresse
- 2.5.1 Vetenskaplighet och bidrag
- 2.5.2 Forskningskommunikation-och-ekosystem
- 2.5.3 Om uppslagsverk: forskning och historia
- 2.5.4 Om nya affärsmodeller och ekosystem
- 2.5.5 För alla i skol- och högskolevärlden
- 2.6 Sök på sajten
- 2.7 Arkiv bakom lösenord
- 2.8 Om sajten
- Innehållsförteckning (8 sid. 10 min)
- 3.1 Innehållsförteckning 34 kapitel med ≈300 underrubriker
- Avhandlingens start och forskningsfrågor (3 sid. 7 min)
- 4.1 Introduktion
- 4.2 Tre centrala bilder i avhandlingen
- 4.3 Forskningsfrågor
- Referensstatus (6 sid. 10 min) - från kognitiv auktoritet till referensstatus
- 5.1 Introduktion
- 5.2 Kognitiv auktoritet
- 5.3 Social epistemologi
- 5.3.1 Epistemisk närhet
- 5.4 Kulturellt kapital
- 5.5 Vetenskaplighet som referensstatus
- 5.6 Referensstatus och rang
- 5.6.1 Återforing av fakta. "Facts effect"
- 5.7 Referensstatusens föränderlighet
- 5.8 Referensstatus och affärsmodeller
- 5.9 Strategi för ökad referensstatus
- Forskningsmetoder (7 sid. 12 min)
- 6.1 Introduktion
- 6.2 Tvärvetenskapliga ansatser
- 6.3 Tidigare forskning & effektivitet
- 6.4 Normativ forskning
- 6.5 Normativa modellen e-Diderot
- 6.6 Longitudinell metod
- 6.7 Om återföring av fakta - "Facts effect"
- 6.8 Studiers reproducerbarhet
- 6.9 Reflexivt och annat tänkande
- Case Impact Studies (7 sid. 11 min)
- 7.1 Samverkan
- 7.2 Fallstudier med villkor
- 7.3 Analyser från utsidan
- 7.4 Case Impact Studies (CIS)
- 7.5 Har företag nytta av CIS?
- 7.6 CIS och NE:s reaktioner
- 7.7 Konsekvenser av Case Impact Studies
- 7.8 Forskaren som influencer
- 7.9 Case Impact Studies i framtiden
- Ekosystem och affärsmodeller Forskningslitteratur (7 sid. 12 min)
- 8.1 Introduktion
- 8.2 Affärsmodeller och ekosystem
- 8.3 Ett ekosystems bredd och täthet
- 8.4 Strategi för litteraturstudier
- 8.5 Forskning om ekosystem
- 8.6 Generellt versus situationellt
- 8.7 Wirtz et al. om BMI
- 8.8 Definitioner har intressenter
- 8.9 Från vision till BMI
- 8.10 Affärsmodeller och entreprenörskap
- 8.11 Digitala affärsmodeller
- Affärsmodeller för uppslagsverk (9 sid. 14 min)
- 9.1 Introduktion
- 9.2 Omvärldsfaktorer av paradigmkaraktär
- 9.3 Förståelsehorisont
- 9.4 Historia som val
- 9.5 Ägarmiljöns betydelse
- 9.6 Uppslagsverk & affärsmodeller
- 9.6.1 Affärsmodellers uppdateringsfrekvens
- 9.7 Uppslagsverk i paketförsäljning
- 9.7.1 Läromedel och uppslagsverk
- 9.8 Modeller för uppslagsverk och e-Diderot
- 9.9 Blue ocean strategy för uppslagsverk
- 9.10 Diskussion
- Affärsmodellers tysta gränser (6 sid. 9 min)
- 10.1 Definition
- 10.2 Ordval och semantik
- 10.3 Kartor och modeller
- 10.4 Kartor och makt
- 10.5 Mentala kartor
- 10.6 Affärsmodellers tysta gränser
- 10.7 Antecipatorisk socialisation
- 10.8 Konstruktivt tvivel
- 10.9 Affärsmodell som story
- 10.10 Tysta gränser och NE
- Affärsmodeller och transparens (3 sid. 4 min)
- 11.1 Transparens - intro
- 11.2 Viktig?
- 11.3 Fakta som vapen
- Bolags rätta ägare (4 sid. 6 min) - portföljperspektiv och nerifrånperspektiv
- 12.1 Introduktion
- 12.2 Koncernperspektivet
- 12.3 Dotterbolagsperspektivet
- 12.4 Synergimatris
- 12.5 Socioemotionellt värde (SEW)
- 12.6 Rätt ägare av uppslagsverk
- 12.7 Rätt ägare av uppslagsverket NE
- 12.8 Rätt ägare av SNL
- 12.9 Diskussion
- Forskningskommunikationens ekosystem 12 sid. 18 min)
- 13.1 Introduktion
- 13.2 Ekosystemets aktörer
- 13.3 Forskningskommunikation som marknad
- 13.4 Demokratiperspektivet
- 13.4.1 Högskolans samverkansuppgift
- 13.5 Forskningsexcellens och påverkan
- 13.6 Högskolornas nya konkurrenssituation
- 13.6.1 Högskolorna investerar i marknadsföring
- 13.7 Påverkan i tid och rum
- 13.8 Läsarperspektivet
- 13.9 Forskningskommunikationens referensstatus
- 13.9.1 Forskningskommunikationens risker
- 13.10 Forskning om forskningskommunikation
- 13.10.1 >Forskningens konsekvenser
- 13.11 Obligatorisk utbildning i forskningskommunikation?
- 13.12 Diskussion
- Kunskapsutveckling i avhandlingar (11 sid. 16 min)
- 14.1 Introduktion
- 14.2 Från forskning till vetenskap
- 14.2.1 Den kollegiala konversationen
- 14.2.2 Vetenskapens långsamhet
- 14.2.3 Vetenskap och teknologi
- 14.2.4 Att utveckla sin vetenskapliga röst
- 14.2.5 Kreativitet och vetenskaplighet
- 14.3 Forskningens stilar
- 14.3.1 Samexistens av olika stilar
- 14.4 Den skenbara formatneutraliteten
- 14.5 Teoretiska perspektiv och teori
- 14.5.1 Språkutveckling
- 14.6 Metodutveckling
- 14.7 Intressanta data
- 14.8 Språk och bilder
- 14.8.1 Visualisering
- 14.8.2 Asplund och konsten att resonera
- 14.8.3 Forskning på svenska
- 14.9 Forskning och konkurrens
- 14.10 Kris i managementforskningen och bristen på nytänkander
- Forskning om NE online - (3 sid. 5 min) - intro till alla NE-studier
- 15.0 Introduktion
- 15.1 NE online är en ny kategori - inte en digital version
- 15.2 NE online som nationellt problem
- 15.3 NE och marknadsföringslagen
- 15.4 Jämförelse NE och Wikipedia - Wikipedia överlägset bäst
- 15.5 Om NE Nationalencyklopedin AB
- 15.6 Bolaget NE:s kunder
- 15.7 NE:s författare och innehåll
- 15.8 Nya uppslagsord i NE - statistik för 12 månader
- 15.9 Bristande statistik - och brister i statistiken
- Vem skriver i NE? (5 sid. 4 min) - studie 2011 och 2019 om NE:s "författare"
- 16.1 Studiens frågor och bakgrund
- 15.2 5.000 artiklar i NE 2011 - kan inte upprepas. Lägre transparens i NE.
- 16.2.1 Resultat 1 - Cirka 20% av författarna döda 2011
- 16.3 Författare i området 'Medicin' 2019 - 264 namngivna författare 2019
- 16.3.1 Resultat 2 - Cirka 30% av författarna döda 2019. Medelåldern ≈75 år.
- 16.4 Diskussion
- Nya uppslagsord i NE (5 sid. 6 min) 12 månader - 246 nya ord
- 17.1 Resultat
- 17.2 Studiens frågor och bakgrund
- 17.3 Forskningsmetodik
- 17.4 Nya ord i NE
- 17.5 Diskussion
- 17.6 NE:s nya 'Notismodell'
- Jämförelse NE och Wikipedia (6+19 sid. 12 min) - Sveriges första forskningstudie
- 18.0 Introduktion och resultat - Wikipedia är en bättre tjänst
- 18.1 Forskningsfrågor
- 18.2 Metodfrågor
- 18.3 Faktorer, att in- eller exkludera - mer än värderingar?
- 18.4 Urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
- 18.5 Resultat i tabellformat
- 18.6 Diskussion
- 18.7 Jämförelse av 150 ord - längd, författare, referenser, uppdatering
- NE: statistik (8 sid. 10 min) - Brister i statistik och NE-service.
- 19.1 Studiens frågor och bakgrund
- 19.2 NE:s statistikservice
- 19.3 NE-användning
- 19.4 IP-adresser och statistik
- 19.5 NE:s prismodell
- 19.6 Kostnad per sidvisning
- 19.7 Statistik Counter - internationell standard
- 19.8 Uppföljning av studien
- 19.9 Diskussion
- NE abonnemang - vem // 40 (14%) av 290 bibliotek (4 sid. 5 min)
- 20.1 Forskningsfråga
- 20.2 Folkbibliotek - länkar till 290 Databassidor
- 20.3 Kommuner
- 20.4 Universitet
- 20.5 Företag
- 20.6 Privatpersoner
- 20.7 Läromedel och uppslagsverk
- 20.8 Diskussion
- Referensstatus på bibliotek (4 sid. 7 min) - + om bibliotekens text om NE
- 21.1 Introduktion
- 21.2 Studie 1: folkbibliotekens databaser
- 21.3 Resultat av databasanalysen
- 21.3 Biblioteken om NE
- 21.4 Studie 2: presentationen av NE på biblioteken
- 21.5 Bibliotekens texter om NE
- 21.6 Resultat
- 21.7 Diskussion
- NE och marknadsföringslagen (8 sid. 12 min) - NE bryter mot lagen!
- 22.1 Introduktion
- 22.2 Studiens frågor och bakgrund
- 22.3 Marknadsföringen av NE
- 22.4 Marknadsföringslagen
- 22.5 Marknadsdomstolen om "främst"
- 22.6 Vetenskapliga principer och objektivitet
- 22.7 Studier om innehållet i NE
- 22.8 NE om sin marknadsföring
- 22.9 Om NE och vilseledande marknadsföring
- 22.10 Diskussion
- Om bolaget NE Nationalencyklopedin AB (8 sid. 12 min) - om bolaget NE
- 23.1 Studiens frågor och bakgrund
- 23.2 Från uppslagsverk till läromedel
- 23.3 Referensstatus som affärsmodell - grunden för marknadsföringen av NE
- 23.4 Bolaget NE:s koncernmiljö - många branscher
- 23.5 NE - en lönsamhetsanalys
- 23.6 Om Bra Böcker AB - fel i NE om NE
- 23.7 Är NE Sverige lönsamt?
- 23.8 Bolaget NE i framtiden
- 23.9 Diskussion
- Store Norske Leksikon (5 sid. 7 min) - en jämförelse med NE
- 24.1 Introduktion
- 24.2 Store Norske Leksikon (SNL)
- 24.3 Store Danske Leksikon (SDL)
- 24.4 Uppslagsverket Finland
- 24.5 Lärdomar för digital transformation
- 24.6 Ett svenskt perspektiv
- 24.7 Jämförelse SNL, och NE
- 24.8 Resultat av jämförelsen
- 24.9 Stanford Encyclopedia of Philosophy
- Webbavhandlingar - ett nytt format (7 sid. 12 min)
- 25.1 Introduktion
- 25.2 Tre kvalitetsnivåer i webbavhandlingar
- 25.3 En avhandling i ett serviceperspektiv
- 25.4 Möjligheter i en webbavhandling
- 25.5 Från många experiment till nytt ekosystem
- 25.6 Strukturfrågor för webbavhandlingar
- 25.6.1 Ett CMS-r för avhandlingsproduktion
- 25.7 Konkurrens mellan ekonomihögskolor
- Ekosystem för avhandlingar (7 s. 10 min.)
- 26.1 Introduktion
- 26.2 Vad är ett ekosystem?
- 26.2.1 Ekosystem i företagsekonomisk forskning
- 26.3 Ett ekosystems bredd och täthet
- 26.3.1 Tre ekosystem för avhandlingar
- 26.3.2 Äldre konversationer om forskning
- 26.4 Historiska exempel på ekosystem
- 26.5 Ekosystem för tryckta avhandlingar
- 26.5.1 Studie om avhandlingsregler
- 26.5 Ekosystem för Pdf-avhandlingar
- 26.7 Olästa avhandlingar och artiklar
- 26.7.1 Problemets lösning
- 26.8 Ekosystem för webbavandlingar
- 26.9 Jämförelse av avhandlingsformat
- 26.9.1 Situationsbaserad modell
- 26.9.2 Några formatjämförelser
- 26.10 Historiska utvecklingsdrag
- Ekosystem för webbavhandlingar (3 s. 4 min.)
- 27.1 Introduktion
- 27.2 Webbifiering är en megatrend
- 27.2.1 Timing is (everything)
- 27.3 Marknaden för akademisk publicering
- 27.4 Aktörer i ekosystemet Pdf-avhandlingar
- 27.5 Förutsättningar för ett nytt ekosystem
- 27.6 Aktörer i ekosystemet webbavhandlingar
- 27.6.1 Webbavhandlingar - en nichemarknad
- 27.7 Tjänst för avhandlingsprojekt
- 27.7.1 Google och webbavhandlingar?
- 27.8 Uppskalning och innovativa öar
- 27.9 Infrastruktur
- 27.9.1 Universitetsbibliotekens roll
- 27.10 Aktiviteter för ett nytt ekosystem
- Uppslagsverk (6 sid. 9 min) - forskning och historia
- 28.1 Introduktion
- 28.2 Forskare om uppslagsverk
- 28.3 Vad menar vi med uppslagsverk?
- 28.4 Uppslagsverkens auktoritet
- 28.5 Uppdateringsskuld
- 28.6 Wikipedia firar 20 år
- 28.7 Intressenter 1980 - SOU 1980:26
- 28.8 Nytt uppslagsverk 2020 - 2030
- 28.9 Uppslagsverkens äldre historia
- Ny modell för uppslagsverk (6 sid. 8 min) - e-Diderot
- 29.1 Affärsmodeller för uppslagsverk
- 29.2 Referensstatus som valuta
- 29.3 Baskrav i e-Diderot - en normativ modell
- 29.3.1 Transparens
- 29.3.2 Fritt för alla
- 29.3.3 Författarinformation
- 29.3.4 Datum och uppdatering
- 29.3.5 Referenser
- 29.3.6 Interna och externa länkar
- 29.3.7 Metadiskussion
- 29.4 Strategiska faktorer
- 29.4.1 Webbnivå
- 29.4.2 Innehåll
- 29.4.3 Volym
- 29.4.4 Ägande och affärsmodell
- 29.5 Framstegens tillbakablickande
- 29.6 Jämförelse NE och e-Diderot
- Läromedel i skolan och uppslagsverk (5 sid. 7 min) - som fri stödfunktion
- 30.1 Introduktion
- 30.2 Läromedel i skolvärlden
- 30.2.1 Öppen modell för läromedel
- 30.2.2 Sluten modell för läromedel
- 30.3 Det livslånga lärandet
- 30.4 Affärsmodeller för digitala läromedel
- Avhandlingens bidrag (8 sid. 14 min)
- 31.1 Introduktion
- 31.2 Konversationer
- 31.3 Bidragen till sex områden
- 31.3.1 Teorutveckling
- 31.3.2 Forskningsmetoder
- 31.3.3 Forskningskommunikation och avhandlingar
- 31.3.4 Unika data om NE online
- 31.3.5 Företag och organisationer
- 31.3.6 Samhälle och lärande
- 31.4 Vidare forskning och utveckling
- Summary of my thesis (3 pp. 4 min)
- Referenser (10 sid. 5 min) - 265 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
- 33.1 Artiklar och böcker
- 33.2 Encyklopedier och databaser
- 33.3 Forskningsprojekt, utredningar och lagar
- 33.4 Bloggar och sociala medier
- 33.5 Organisationer
- 33.6 Tidskrifter
- 33.7 Videos och poddar
- 33.8 Diverse länkar
- 33.9 Några andra man kan lära av
- Figurer och bilder (26 sid. 7 min) - 100+ figurer, bilder och diagram
- Kommentarer (3 sid. 3 min) Ingår ej i avhandlingen
- 100.1 Om avhandlingen
- 100.2 Om avhandlingsprocessen
- 100.3 Om avhandlingens impact
- Vanliga frågor (4 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen
- 101.1 Vanliga frågor - FAQ
- Blogg om avhandlingen (2 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen
Publicerades: 2016.
Uppdaterad senast: 22 juni 2023
Läsanvisning← 2
Innehåll
→ 4 Start och forskningsfrågor
12
kommentarer. Din är välkommen.
Om delning av en sida i avhandlingen (Kap. 1.3).
Innehållsförteckning med alla underrubriker finns på - webbavhandling.se/innehall/