Innehåll

3.1Innehåll

Kapitel:  0    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    26b    27    28    29    30    31    32    32    33    34    100    101    102
  1.  Förord (9 sid. 15 min)
  2. 0.0 Introduktion
  3. 0.1 Kunskapsutveckling i avhandlingar
  4. 0.2 Avhandlingens grundtema
  5. 0.3 Avhandlingens kommunikationsstrategi
  6. 0.3.1 Thesis cards
  7. 0.4 Navigering och nivåer
  8. 0.5 Tvärvetande och kreativitet
  9. 0.6 Referensstatus och affärsmodeller
  10. 0.7 Avhandling och early adopters
  11. 0.8 En avhandling är inte ett "körkort"
  12. 0.9 Forskning och entreprenörskap
  13. 0.10 Om Johan Schlasberg
  14. 0.11 Tack
  15. Läsanvisning (5 sid. 8 min)
  16. 1.1 Navigering och och förkortningar
  17. 1.2 Referenser 2.0 och citat
  18. 1.3 Delning av sida i avhandlingen
  19. 1.3.1 Delning via QR-kod i en mobiltelefon
  20. 1.3.2 Utskrift av avhandlingen
  21. 1.4 'Extra' kapitel och tillfälliga texter
  22. 1.5Fem spår - Välj efter intresse
  23. 1.5.1 Vetenskaplighet och bidrag
  24. 1.5.2 Forskningskommunikation-och-ekosystem
  25. 1.5.3 Om uppslagsverk: historia och framtid
  26. 1.5.4 Om nya affärsmodeller och ekosystem
  27. 1.5.5 För alla i skol- och högskolevärlden
  28. 1.6 Sök på sajten
  29. 1.7 Arkiv bakom lösenord
  30. 1.8 Om sajten
  31. Avhandlingens start och forskningsfrågor (3 sid. 7 min)
  32. 2.1 Introduktion
  33. 2.2 Tre centrala bilder i avhandlingen
  34. 2. Forskningsfrågor
  35. Innehållsförteckning (8 sid. 10 min)
  36. 3.1 Innehållsförteckning 34 kapitel med ≈300 underrubriker
  37. Kunskapsutveckling i avhandlingar (11 sid. 16 min)
  38. 4.1 Introduktion
  39. 4.2 Från forskning till vetenskap
  40. 4.2.1 Den kollegiala konversationen
  41. 4.2.2 Vetenskapens långsamhet
  42. 4.2.3 Vetenskap och teknologi
  43. 4.2.4 Att utveckla sin vetenskapliga röst
  44. 4.2.5 Kreativitet och vetenskaplighet
  45. 4.3 Forskningens stilar
  46. 4.3.1 Samexistens av olika stilar
  47. 4.4 Den skenbara formatneutraliteten
  48. 4.5 Teoretiska perspektiv och teori
  49. 4.5.1 Språkutveckling
  50. 4.6 Metodutveckling
  51. 4.7 Intressanta data
  52. 4.8 Språk och bilder
  53. 4.8.1 Visualisering
  54. 4.8.2 Asplund och konsten att resonera
  55. 4.8.3 Forskning på svenska
  56. 4.9 Forskning och konkurrens
  57. 4.10 Kris i managementforskningen och bristen på nytänkander
  58. Avhandlingens bidrag (8 sid. 14 min)
  59. 5.1 Introduktion
  60. 5.2 Konversationer
  61. 5.3 Bidragen till sex områden
  62. 5.3.1 Teorutveckling
  63. 5.3.2 Forskningsmetoder
  64. 5.3.3 Forskningskommunikation och avhandlingar
  65. 5.3.4 Framtiden för uppslagsverk
  66. 5.3.5 Företag och organisationer
  67. 5.3.6 Samhälle och lärande
  68. 5.4 Vidare forskning och utveckling
  69. Forskningsmetoder (7 sid. 12 min)
  70. 6.1 Introduktion
  71. 6.2 Tvärvetenskapliga ansatser
  72. 6.3 Tidigare forskning & effektivitet
  73. 6.4 Normativ forskning
  74. 6.5 Normativa modellen e-Diderot
  75. 6.6 Longitudinell metod
  76. 6.7 Om återföring av fakta - "Facts effect"
  77. 6.8 Studiers reproducerbarhet
  78. 6.9 Reflexivt och annat tänkande
  79. Case Impact Studies (7 sid. 11 min)
  80. 7.1 Samverkan
  81. 7.2 Fallstudier med villkor
  82. 7.3 Analyser från utsidan
  83. 7.4 Case Impact Studies (CIS)
  84. 7.5 Har företag nytta av CIS?
  85. 7.6 CIS och NE:s reaktioner
  86. 7.7 Konsekvenser av Case Impact Studies
  87. 7.8 Forskaren som influencer
  88. 7.9 Case Impact Studies i framtiden
  89. Referensstatus (6 sid. 10 min) - från kognitiv auktoritet till referensstatus
  90. 8.1 Introduktion
  91. 8.2 Kognitiv auktoritet
  92. 8.3 Social epistemologi
  93. 8.3.1 Epistemisk närhet
  94. 8.4 Kulturellt kapital
  95. 8.5 Vetenskaplighet som referensstatus
  96. 8.6 Referensstatus och rang
  97. 8.6.1 Återforing av fakta. "Facts effect"
  98. 8.7 Referensstatusens föränderlighet
  99. 8.8 Referensstatus och affärsmodeller
  100. 8.9 Strategi för ökad referensstatus
  101. Forskningskommunikationens ekosystem 12 sid. 18 min)
  102. 9.1 Introduktion
  103. 9.2 Ekosystemets aktöre
  104. 9.3 Forskningskommunikation som marknad
  105. 9.4 Demokratiperspektivet
  106. 9.4.1 Högskolans samverkansuppgift
  107. 9.5 Forskningsexcellens och påverkan
  108. 9.6 Högskolornas nya konkurrenssituation
  109. 9.6.1 Högskolorna investerar i marknadsföring
  110. 9.7 Påverkan i tid och rum
  111. 9.8 Läsarperspektivet
  112. 9.9 Forskningskommunikationens referensstatus
  113. 9.9.1 Forskningskommunikationens risker
  114. 9.10 Forskning om forskningskommunikation
  115. 9.10.1 >Forskningens konsekvenser
  116. 9.11 Obligatorisk utbildning i forskningskommunikation?
  117. 9.12 Diskussion
  118. Ekosystem och affärsmodeller Forskningslitteratur (7 sid. 12 min)
  119. 10.1 Introduktion
  120. 10.2 Affärsmodeller och ekosystrem
  121. 10.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  122. 10.4 Strategi för litteraturstudier
  123. 10.5 Forskning om ekosystem
  124. 10.6 Generellt versus situationellt
  125. 10.7 Wirtz et al. om BMI
  126. 10.8 Från vision till BMI
  127. 10.9 Affärsmodeller och entreprenörskap
  128. 10.10 Digitala affärsmodeller
  129. Affärsmodeller för uppslagsverk (9 sid. 14 min)
  130. 11.1 Introduktion
  131. 11.2 Omvärldsfaktorer av paradigmkaraktär
  132. 11.3 Förståelsehorisont
  133. 11.4 Historia som val
  134. 11.5 Ägarmiljöns betydelse
  135. 11.6 Uppslagsverk & affärsmodeller
  136. 11.6.1 Affärsmodellers uppdateringsfrekvens
  137. 11.7 Uppslagsverk i paketförsäljning
  138. 11.7.1 Läromedel och uppslagsverk
  139. 11.8 Modeller för uppslagsverk och e-Diderot
  140. 11.9 Blue ocean strategy för uppslagsverk
  141. 11.10 Diskussion
  142. Affärsmodellers tysta gränser (6 sid. 9 min)
  143. 12.1 Definition
  144. 12.2 Ordval och semantik
  145. 12.3 Kartor och modeller
  146. 12.4 Kartor och makt
  147. 12.5 Mentala kartor
  148. 12.6 Affärsmodellers tysta gränser
  149. 12.7 Antecipatorisk socialisation
  150. 12.8 Konstruktivt tvivel
  151. 12.9 Affärsmodell som story
  152. 12.10 Tysta gränser och NE
  153. Affärsmodeller och transparens (3 sid. 4 min)
  154. 13.1 Transparens - intro
  155. 13.2 Viktig?
  156. 13.3 Fakta som vapen
  157. Bolags rätta ägare (4 sid. 6 min) - portföljperspektiv och nerifrånperspektiv
  158. 14.1 Introduktion
  159. 14.2 Koncernperspektivet
  160. 14.3 Dotterbolagsperspektivet
  161. 14.4 Synergimatris
  162. 14.5 Socioemotionellt värde (SEW)
  163. 14.6 Rätt ägare av uppslagsverk
  164. 14.7 Rätt ägare av uppslagsverket NE
  165. 14.8 Rätt ägare av SNL
  166. 14.9 Diskussion
  167. NE och marknadsföringslagen (8 sid. 12 min) - NE bryter mot lagen!
  168. 15.1 Introduktion
  169. 15.2 Studiens frågor och bakgrund
  170. 15.3 Marknadsföringen av NE
  171. 15.4 Marknadsföringslagen
  172. 15.5 Marknadsdomstolen om "främst"
  173. 15.6 Vetenskapliga principer och objektivitet
  174. 15.7 Studier om innehållet i NE
  175. 15.8 NE om sin marknadsföring
  176. 15.9 KO-anmälan av NE Sverige AB
  177. 15.10 Diskussion
  178. Om bolaget NE Nationalencyklopedin AB (8 sid. 12 min) - om bolaget NE
  179. 16.1 Studiens frågor och bakgrund
  180. 16.2 Från uppslagsverk till läromedel
  181. 16.3 Referensstatus som affärsmodell - grunden för marknadsföringen av NE
  182. 16.4 Bolaget NE:s koncernmiljö - många branscher inkl. vodka
  183. 16.5 NE - en lönsamhetsanalys
  184. 16.6 Om Bra Böcker AB - fel i NE om NE
  185. 16.7 Är NE Sverige lönsamt?
  186. 16.8 Bolaget NE i framtiden
  187. 16.9 Diskussion
  188. NE abonnemang - vem // 43 (15%) av 290 bibliotek (4 sid. 5 min)
  189. 17.1 Forskningsfråga
  190. 17.2 Folkbibliotek - länkar till 290 Databassidor
  191. 17.3 Kommuner
  192. 17.4 Universitet
  193. 17.5 Företag
  194. 17.6 Privatpersoner
  195. 17.7 Läromedel och uppslagsverk
  196. 17.8 Diskussion
  197. NE statistik och kundservice (8 sid. 10 min) - Brister i statistik och NE-service.
  198. 18.1 Studiens frågor och bakgrund
  199. 18.2 NE:s statistikservice
  200. 18.3 NE-användning
  201. 18.4 IP-adresser och statistik
  202. 18.5 NE:s prismodell
  203. 18.6 Kostnad per sidvisning
  204. 18.7 Statistik Counter - internationell standard
  205. 18.8 Uppföljning av studien
  206. 18.9 Diskussion
  207. Jämförelse NE och Wikipedia (6+19 sid. 12 min) - Sveriges första forskningstudie
  208. 19.0 Introduktion och resultat - Wikipedia är en bättre tjänst
  209. 19.1 Forskningsfrågor
  210. 19.2 Metodfrågor
  211. 19.3 Faktorer, att in- eller exkludera - mer än värderingar?
  212. 19.4 Urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
  213. 19.5 Resultat i tabellformat
  214. 19.6 Diskussion
  215. 19.7 Jämförelse av 150 ord - längd, författare, referenser, uppdatering
  216. Store Norske Leksikon (5 sid. 7 min) - en jämförelse med NE och BiBB
  217. 20.1 Introduktion
  218. 20.2 Store Norske Leksikon (SNL)
  219. 20.3 Store Danske Leksikon (SDL)
  220. 20.4 Uppslagsverket Finland
  221. 20.5 Lärdomar för digital transformation
  222. 20.6 Ett svenskt perspektiv
  223. 20.7 Jämförelse SNL, NE och BiBB
  224. 20.8 Resultat av jämförelsen
  225. 20.9 Stanford Encyclopedia of Philosophy
  226. 20.10 Wikipedia
  227. Vem skriver i NE? (5 sid. 4 min) - studie 2011 och 2019 om NE:s "författare"
  228. 21.1 Studiens frågor och bakgrund
  229. 21.2 5.000 artiklar i NE 2011 - kan inte upprepas. Lägre transparens i NE.
  230. 21.2.1 Resultat 1 - Cirka 20% av författarna döda 2011
  231. 21.3 Författare i området 'Medicin' 2019 - 264 namngivna författare 2019
  232. 21.3.1 Resultat 2 - Cirka 30% av författarna döda 2019. Medelåldern ≈75 år.
  233. 21.4 Diskussion
  234. Nya uppslagsord i NE (5 sid. 6 min) 12 månader - 246 nya ord
  235. 22.1 Resultat
  236. 22.2 Studiens frågor och bakgrund
  237. 22.3 Forskningsmetodik
  238. 22.4 Nya ord i NE
  239. 22.5 Diskussion
  240. 22.6 NE:s nya 'Notismodell'
  241. Referensstatus på bibliotek (4 sid. 7 min) - + om bibliotekens text om NE
  242. 23.1 Introduktion
  243. 23.2 Studie 1: folkbibliotekens databaser
  244. 23.3 Resultat av databasanalysen
  245. 23.3 Biblioteken om NE
  246. 23.4 Studie 2: presentationen av NE på biblioteken
  247. 23.5 Bibliotekens texter om NE
  248. 23.6 Resultat
  249. 23.7 Diskussion
  250. Forskning om NE (3 sid. 5 min) - intro till alla NE-studier
  251. 24.0 Introduktion
  252. 24.1 NE och marknadsföringslagen
  253. 24.2 Jämförelse NE och Wikipedia - Wikipedia överlägset bäst
  254. 24.3 Om NE Nationalencyklopedin AB
  255. 24.4 Bolaget NE:s kunder
  256. 24.5 NE:s författare och innehåll
  257. 24.6 Nya uppslagsord i NE - statistik för 12 månader
  258. 24.7 Bristande statistik - och brister i statistiken
  259. Webbavhandlingar - ett nytt format (7 sid. 12 min)
  260. 25.1 Introduktion
  261. 25.2 Tre kvalitetsnivåer i webbavhandlingar
  262. 25.3 En avhandling i ett serviceperspektiv
  263. 25.4 Möjligheter i en webbavhandling
  264. 25.5 Från många experiment till nytt ekosystem
  265. 25.6 Strukturfrågor för webbavhandlingar
  266. 25.6.1 Ett CMS-r för avhandlingsproduktion
  267. 25.7 Konkurrens mellan ekonomihögskolor
  268. Ekosystem för avhandlingar (7 s. 10 min.)
  269. 26.1 Introduktion
  270. 26.2 Vad är ett ekosystem?
  271. 26.2.1 Ekosystem i företagsekonomisk forskning
  272. 26.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  273. 26.3.1 Tre ekosystem för avhandlingar
  274. 26.3.2 Äldre konversationer om forskning
  275. 26.4 Historiska exempel på ekosystem
  276. 26.5 Ekosystem för tryckta avhandlingar
  277. 26.5.1 Studie om avhandlingsregler
  278. 26.5 Ekosystem för Pdf-avhandlingar
  279. 26.7 Olästa avhandlingar och artiklar
  280. 26.7.1 Problemets lösning
  281. 26.8 Ekosystem för webbavandlingar
  282. 26.9 Jämförelse av avhandlingsformat
  283. 26.9.1 Situationsbaserad modell
  284. 26.9.2 Några formatjämförelser
  285. 26.10 Historiska utvecklingsdrag
  286. (26b) Avhandlingsformat i Sverige (3 s. 4 min.)
  287. 26b.1 Studie och bakgrund
  288. 26b.2 Aktuella avhandlingsregler
  289. 26b.3 Resultat i tabellformat
  290. 26b.4 Sammanfattning av tabelldata
  291. 26b.5 Externa kommentarer
  292. 27.6 Frågor och invandningar Ja, men ...
  293. 26b.7 Om förändring av universitet och avhandlingens epilog
  294. Ekosystem för webbavhandlingar (3 s. 4 min.)
  295. 27.1 Introduktion
  296. 27.2 Webbifiering är en megatrend
  297. 27.2.1 Timing is (everything)
  298. 27.3 Marknaden för akademisk publicering
  299. 27.4 Aktörer i ekosystemet Pdf-avhandlingar
  300. 27.5 Förutsättningar för ett nytt ekosystem
  301. 27.6 Aktörer i ekosystemet webbavhandlingar
  302. 27.6.1 Webbavhandlingar - en nichemarknad
  303. 27.7 Tjänst för avhandlingsprojekt
  304. 27.7.1 Google och webbavhandlingar?
  305. 27.8 Uppskalning och innovativa öar
  306. 27.9 Infrastruktur
  307. 27.9.1 Universitetsbibliotekens roll
  308. 27.10 Aktiviteter för ett nytt ekosystem
  309. Uppslagsverk (6 sid. 9 min) - forskning och historia
  310. 28.1 Introduktion
  311. 28.2 Forskare om uppslagsverk
  312. 28.3 Vad menar vi med uppslagsverk?
  313. 28.4 Uppslagsverkens auktoritet
  314. 28.5 Uppdateringsskuld
  315. 28.6 Wikipedia firar 20 år
  316. 28.7 Intressenter 1980 - SOU 1980:26
  317. 28.8 Nytt uppslagsverk 2020 - 2030
  318. 28.9 Uppslagsverkens äldre historia
  319. Ny modell för uppslagsverk (6 sid. 8 min) - e-Diderot
  320. 29.1 Affärsmodeller för uppslagsverk
  321. 29.2 Trovärdighet som valuta
  322. 29.3   Baskrav i e-Diderot - en normativ modell
  323. 29.3.1 Transparens
  324. 29.3.2 Fritt för alla
  325. 29.3.3 Författarinformation
  326. 29.3.4 Datum och uppdatering
  327. 29.3.5 Referenser
  328. 29.3.6 Interna och externa länkar
  329. 29.3.7 Metadiskussion
  330. 29.4 Strategiska faktorer
  331. 29.4.1 Webbnivå
  332. 29.4.2 Innehåll
  333. 29.4.3 Volym
  334. 29.4.4 Ägande och affärsmodell
  335. 29.5 Framstegens tillbakablickande
  336. 29.6 Jämförelse NE och e-Diderot
  337. Läromedel i skolan och uppslagsverk (5 sid. 7 min) - som fri stödfunktion
  338. 30.1 Introduktion
  339. 30.2 Läromedel i skolvärlden
  340. 30.2.1 Öppen modell för läromedel
  341. 30.2.2 Sluten modell för läromedel
  342. 30.3 Det livslånga lärandet
  343. 30.4 Affärsmodeller för digitala läromedel
  344. Sammanfattning (3 sid. 4 min)
  345. 31.1 Introduktion
  346. 31.2 Forskningsfrågor
  347. 31.3 Tre centrala bilder
  348. 31.4 Tre kapitel om webbavhandlingar
  349. 31.5 Avhandlingens bidrag
  350. Summary of my thesis (3 pp. 4 min)
  351. Referenser (10 sid. 5 min) - 266 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
  352. 33.1 Artiklar och böcker
  353. 33.2 Encyklopedier och databaser
  354. 33.3 Forskningsprojekt, utredningar och lagar
  355. 33.4 Bloggar och sociala medier
  356. 33.5 Organisationer
  357. 33.6 Tidskrifter
  358. 33.7 Videos och poddar
  359. 33.8 Diverse länkar
  360. 33.9 Några andra man kan lära av
  361. Figurer och bilder (26 sid. 7 min) - 100+ figurer, bilder och diagram

  1. Kommentarer (3 sid. 3 min) Ingår ej i avhandlingen
  2. 100.1 Om avhandlingen
  3. 100.2 Om avhandlingsprocessen
  4. 100.3 Om avhandlingens impact
  5. Vanliga frågor (4 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen
  6. 101.1 Vanliga frågor - FAQ
  7. Blogg om avhandlingen (2 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen

Publicerades: 2016.   
Uppdaterad senast: 23 mars 2023

Start och forskningsfrågor← 2
Innehåll
→ 4 Kunskapsutveckling i avhandlingar



12 kommentarer.  Din är välkommen.   Om delning av en sida i avhandlingen (Kap. 1.3).

Innehållsförteckning med alla underrubriker finns på - webbavhandling.se/innehall/