Innehåll

3.1Innehåll

Kapitel:  0    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    26b    27    28    29    30    31    32    32    33    34    100    101    102
  1.  Förord (9 sid. 15 min)
  2. 0.0 Introduktion
  3. 0.1 Kunskapsutveckling i avhandlingar
  4. 0.2 Avhandlingens grundtema
  5. 0.3 Avhandlingens kommunikationsstrategi
  6. 0.4 Navigering och nivåer
  7. 0.5 Tvärvetande och kreativitet
  8. 0.6 Referensstatus och affärsmodeller
  9. 0.7 Avhandling och early adopter
  10. 0.8 En avhandling är inte ett "körkort"
  11. 0.9 Forskning och entreprenörskap
  12. 0.10 Om Johan Schlasberg
  13. 0.11 Tack
  14. Läsanvisning (5 sid. 8 min)
  15. 1.1 Navigering och och förkortningar
  16. 1.2 Referenser 2.0 och citat
  17. 1.3 Delning av sida i avhandlingen
  18. 1.3.1 Utskrift av avhandlingen
  19. 1.4 'Extra' kapitel och tillfälliga texter
  20. 1.5Fem spår - Välj efter intresse
  21. 1.5.1 Vetenskaplighet och bidrag
  22. 1.5.2 Forskningskommunikation-och-ekosystem
  23. 1.5.3 Om uppslagsverk: historia och framtid
  24. 1.5.4 Om nya affärsmodelle och ekosystemr
  25. 1.5.5 För alla i skol- och högskolevärlden
  26. 1.6 Sök på sajten
  27. 1.7 Arkiv bakom lösenord
  28. 1.8 Om sajten
  29. Avhandlingens start och forskningsfrågor (3 sid. 7 min)
  30. 2.1 Introduktion
  31. 2.2 Tre centrala bilder i avhandlingen
  32. 2. Forskningsfrågor
  33. Innehållsförteckning (8 sid. 10 min)
  34. 3.1 Innehållsförteckning 34 kapitel med ≈300 underrubriker
  35. Kunskapsutveckling i avhandlingar (11 sid. 16 min)
  36. 4.1 Introduktion
  37. 4.2 Från forskning till vetenskap
  38. 4.2.1 Den kollegiala konversationen
  39. 4.2.2 Vetenskapens långsamhet
  40. 4.2.3 Vetenskap och teknologi
  41. 4.2.4 Att utveckla sin vetenskapliga röst
  42. 4.2.5 Kreativitet och vetenskaplighet
  43. 4.3 Forskningens stilar
  44. 4.3.1 Samexistens av olika stilar
  45. 4.4 Den illusoriska formatneutraliteten
  46. 4.5 Teoretiska perspektiv och teori
  47. 4.5.1 Språkutveckling
  48. 4.6 Metodutveckling
  49. 4.7 Intressanta data
  50. 4.8 Språk och bilder
  51. 4.8.1 Visualisering
  52. 4.8.2 Asplund och konsten att resonera
  53. 4.9 Forskning och konkurrens
  54. 4.10 Kris i managementforskningen och bristen på nytänkander
  55. Avhandlingens bidrag (8 sid. 14 min)
  56. 5.1 Introduktion
  57. 5.2 Konversationer
  58. 5.3 Bidragen till sex områden
  59. 5.3.1 Teorutveckling
  60. 5.3.2 Forskningsmetoder
  61. 5.3.3 Forskningskommunikation och avhandlingar
  62. 5.3.4 Uppslagsverket NE som problem
  63. 5.3.5 Företag och organisationer
  64. 5.3.6 Samhälle och lärande
  65. 5.4 Vidare forskning och utveckling
  66. Forskningsmetoder (7 sid. 12 min)
  67. 6.1 Introduktion
  68. 6.2 Tvärvetenskapliga ansatser
  69. 6.3 Tidigare forskning & effektivitet
  70. 6.4 Normativ forskning
  71. 6.5 Normativa modellen e-Diderot
  72. 6.6 Longitudinell metod
  73. 6.7 Om återföring av fakta - "Facts effect"
  74. 6.8 Studiers reproducerbarhet
  75. 6.9 Reflexivt och annat tänkande
  76. Webbavhandlingar - ett nytt format (7 sid. 12 min)
  77. 7.1 Introduktion
  78. 7.2 Tre kvalitetsnivåer i webbavhandlingar
  79. 7.3 En avhandling i ett serviceperspektiv
  80. 7.4 Möjligheter i en webbavhandling
  81. 7.5 Från många experiment till nytt ekosystem
  82. 7.6 Strukturfrågor för webbavhandlingar
  83. 7.6.1 Ett CMS-r för avhandlingsproduktion
  84. 7.7 Konkurrens mellan ekonomihögskolor
  85. Case Impact Studies (7 sid. 11 min)
  86. 8.1 Samverkan
  87. 8.2 Fallstudier med villkor
  88. 8.3 Analyser från utsidan
  89. 8.4 Case Impact Studies (CIS)
  90. 8.5 Har företag nytta av CIS?
  91. 8.6 CIS och NE:s reaktioner
  92. 8.7 Konsekvenser av Case Impact Studies
  93. 8.8 Forskaren som influencer
  94. 8.9 Case Impact Studies i framtiden
  95. Referensstatus (6 sid. 10 min) - från kognitiv auktoritet till referensstatus
  96. 9.1 Introduktion
  97. 9.2 Kognitiv auktoritet
  98. 9.3 Social epistemologi
  99. 9.3.1 Epistemisk närhet
  100. 9.4 Kulturellt kapital
  101. 9.5 Vetenskaplighet som referensstatus
  102. 9.6 Referensstatus och rang
  103. 9.6.1 Återforing av fakta. "Facts effect"
  104. 9.7 Referensstatusens föränderlighet
  105. 9.8 Referensstatus och affärsmodeller
  106. 9.9 Strategi för ökad referensstatus
  107. Ny modell för uppslagsverk (6 sid. 8 min) - e-Diderot
  108. 10.1 Affärsmodeller för uppslagsverk
  109. 10.2 Trovärdighet som valuta
  110. 10.3   Baskrav i e-Diderot - en normativ modell
  111. 10.3.1 Transparens
  112. 10.3.2 Fritt för alla
  113. 10.3.3 Författarinformation
  114. 10.3.4 Datum och uppdatering
  115. 10.3.5 Referenser
  116. 10.3.6 Interna och externa länkar
  117. 10.3.7 Metadiskussion
  118. 10.4 Strategiska faktorer
  119. 10.4.1 Webbnivå
  120. 10.4.2 Innehåll
  121. 10.4.3 Volym
  122. 10.4.4 Ägande och affärsmodell
  123. 10.5 Framstegens tillbakablickande
  124. 10.6 Fakta och kommentarer
  125. Ekosystem och affärsmodeller Forskningslitteratur (7 sid. 12 min)
  126. 11.1 Introduktion
  127. 11.2 Affärsmodeller och ekosystrem
  128. 11.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  129. 11.4 Strategi för litteraturstudier
  130. 11.5 Forskning om ekosystem
  131. 11.6 Generellt versus situationellt
  132. 11.7 Wirtz et al. om BMI
  133. 11.8 Från vision till BMI
  134. 11.9 Affärsmodeller och entreprenörskap
  135. 11.10 Digitala affärsmodeller
  136. Affärsmodeller för uppslagsverk (9 sid. 14 min)
  137. 12.1 Introduktion
  138. 12.2 Omvärldsfaktorer av paradigmkaraktär
  139. 12.3 Förståelsehorisont
  140. 12.4 Historia som val
  141. 12.5 Ägarmiljöns betydelse
  142. 12.6 Uppslagsverk & affärsmodeller
  143. 12.6.1 Affärsmodellers uppdateringsfrekvens
  144. 12.7 Uppslagsverk i paketförsäljning
  145. 12.7.1 Läromedel och uppslagsverk
  146. 12.8 Modeller för uppslagsverk och e-Diderot
  147. 12.9 Blue ocean strategy för uppslagsverk
  148. 12.10 Diskussion
  149. Affärsmodellers tysta gränser (6 sid. 9 min)
  150. 13.1 Definition
  151. 13.2 Ordval och semantik
  152. 13.3 Kartor och modeller
  153. 13.4 Kartor och makt
  154. 13.5 Mentala kartor
  155. 13.6 Affärsmodellers tysta gränser
  156. 13.7 Antecipatorisk socialisation
  157. 13.8 Konstruktivt tvivel
  158. 13.9 Affärsmodell som story
  159. 13.10 Tysta gränser och NE
  160. Affärsmodeller och transparens (3 sid. 4 min)
  161. 14.1 Transparens - intro
  162. 14.2 Viktig?
  163. 14.3 Fakta som vapen
  164. NE och marknadsföringslagen (8 sid. 12 min) - NE bryter mot lagen!
  165. 15.1 Introduktion
  166. 15.2 Studiens frågor och bakgrund
  167. 15.3 Marknadsföringen av NE
  168. 15.4 Marknadsföringslagen
  169. 15.5 Marknadsdomstolen om "främst"
  170. 15.6 Vetenskapliga principer och objektivitet
  171. 15.7 Studier om innehållet i NE
  172. 15.8 NE om sin marknadsföring
  173. 15.9 KO-anmälan av NE Sverige AB
  174. 15.10 Diskussion
  175. Om bolaget NE Nationalencyklopedin AB (8 sid. 12 min) - om bolaget NE
  176. 16.1 Studiens frågor och bakgrund
  177. 16.2 Från uppslagsverk till läromedel
  178. 16.3 Referensstatus som affärsmodell - grunden för marknadsföringen av NE
  179. 16.4 Bolaget NE:s koncernmiljö - många branscher inkl. vodka
  180. 16.5 NE - en lönsamhetsanalys
  181. 16.6 Om Bra Böcker AB - fel i NE om NE
  182. 16.7 Är NE Sverige lönsamt?
  183. 16.8 Bolaget NE i framtiden
  184. 16.9 Diskussion
  185. NE abonnemang - vem // 56 (19%) av 290 bibliotek (4 sid. 5 min)
  186. 17.1 Forskningsfråga
  187. 17.2 Folkbibliotek - länkar till 290 Databassidor
  188. 17.3 Kommuner
  189. 17.4 Universitet
  190. 17.5 Företag
  191. 17.6 Privatpersoner
  192. 17.7 Läromedel och uppslagsverk
  193. 17.8 Diskussion
  194. NE statistik och kundservice (8 sid. 10 min) - Brister i statistik och NE-service.
  195. 18.1 Studiens frågor och bakgrund
  196. 18.2 NE:s statistikservice
  197. 18.3 NE-användning
  198. 18.4 IP-adresser och statistik
  199. 18.5 NE:s prismodell
  200. 18.6 Kostnad per sidvisning
  201. 18.7 Statistik Counter - internationell standard
  202. 18.8 Uppföljning av studien
  203. 18.9 Diskussion
  204. Jämförelse NE och Wikipedia (6+19 sid. 12 min) - Sveriges första forskningstudie
  205. 19.0 Introduktion och resultat - Wikipedia är en bättre tjänst
  206. 19.1 Forskningsfrågor
  207. 19.2 Metodfrågor
  208. 19.3 Faktorer, att in- eller exkludera - mer än värderingar?
  209. 19.4 Urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
  210. 19.5 Resultat i tabellformat
  211. 19.6 Diskussion
  212. 19.7 Jämförelse av 150 ord - längd, författare, referenser, uppdatering
  213. Store Norske Leksikon (5 sid. 7 min) - en jämförelse med NE och BiBB
  214. 20.1 Introduktion
  215. 20.2 Store Norske Leksikon (SNL)
  216. 20.3 Store Danske Leksikon (SDL)
  217. 20.4 Uppslagsverket Finland
  218. 20.5 Lärdomar för digital transformation
  219. 20.6 Ett svenskt perspektiv
  220. 20.7 Jämförelse SNL, NE och BiBB
  221. 20.8 Resultat av jämförelsen
  222. 20.9 Stanford Encyclopedia of Philosophy
  223. 20.10 Wikipedia
  224. Vem skriver i NE? (5 sid. 4 min) - studie 2011 och 2019 om NE:s "författare"
  225. 21.1 Studiens frågor och bakgrund
  226. 21.2 5.000 artiklar i NE 2011 - kan inte upprepas. Lägre transparens i NE.
  227. 21.2.1 Resultat 1 - Cirka 20% av författarna döda 2011
  228. 21.3 Författare i området 'Medicin' 2019 - 264 namngivna författare 2019
  229. 21.3.1 Resultat 2 - Cirka 30% av författarna döda 2019. Medelåldern ≈75 år.
  230. 21.4 Diskussion
  231. Nya uppslagsord i NE (5 sid. 6 min) 12 månader - 246 nya ord
  232. 22.1 Resultat
  233. 22.2 Studiens frågor och bakgrund
  234. 22.3 Forskningsmetodik
  235. 22.4 Nya ord i NE
  236. 22.5 Diskussion
  237. 22.6 NE:s nya 'Notismodell'
  238. Referensstatus på bibliotek (4 sid. 7 min) - + om bibliotekens text om NE
  239. 23.1 Introduktion
  240. 23.2 Studie 1: folkbibliotekens databaser
  241. 23.3 Resultat av databasanalysen
  242. 23.3 Biblioteken om NE
  243. 23.4 Studie 2: presentationen av NE på biblioteken
  244. 23.5 Bibliotekens texter om NE
  245. 23.6 Resultat
  246. 23.7 Diskussion
  247. Studier om NE (3 sid. 5 min) - intro till alla NE-studier
  248. 24.0 Introduktion
  249. 24.1 NE och marknadsföringslagen
  250. 24.2 Jämförelse NE och Wikipedia - Wikipedia överlägset bäst
  251. 24.3 Om NE Nationalencyklopedin AB
  252. 24.4 Bolaget NE:s kunder
  253. 24.5 NE:s författare och innehåll
  254. 24.6 Nya uppslagsord i NE - statistik för 12 månader
  255. 24.7 Bristande statistik - och brister i statistiken
  256. Forskningskommunikationens ekosystem 12 sid. 18 min)
  257. 25.1 Introduktion
  258. 25.2 Ekosystemets aktöre
  259. 25.3 Forskningskommunikation som marknad
  260. 25.4 Demokratiperspektivet
  261. 25.4.1 Högskolans samverkansuppgift
  262. 25.5 Forskningsexcellens och påverkan
  263. 25.6 Högskolornas nya konkurrenssituation
  264. 25.6.1 Högskolorna investerar i marknadsföring
  265. 25.7 Påverkan i tid och rum
  266. 25.8 Läsarperspektivet
  267. 25.9 Forskningskommunikationens referensstatus
  268. 25.10 Forskning om forskningskommunikation
  269. 25.11 Obligatorisk utbildning i forskningskommunikation?
  270. 25.12 Diskussion
  271. Ekosystem för avhandlingar (10 s. 13 min.)
  272. 26.1 Introduktion
  273. 26.2 Vad är ett ekosystem?
  274. 26.2.1 Ekosystem i företagsekonomisk forskning
  275. 26.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  276. 26.3.1 Tre ekosystem för avhandlingar
  277. 26.3.2 Äldre konversationer om forskning
  278. 26.4 Historiska exempel på ekosystem
  279. 26.5 Ekosystem för tryckta avhandlingar
  280. 26.5.1 Studie om avhandlingsregler
  281. 26.5 Ekosystem för Pdf-avhandlingar
  282. 26.7 Olästa avhandlingar och artiklar
  283. 26.7.1 Problemets lösning
  284. 26.8 Ekosystem för webbavandlingar
  285. 26.9 Jämförelse av avhandlingsformat
  286. 26.9.1 Situationsbaserad modell
  287. 26.9.2 Några formatjämförelser
  288. 26.10 Historiska utvecklingsdrag
  289. (26b) Avhandlingsformat i Sverige (3 s. 4 min.)
  290. 26b.1 Studie och bakgrund
  291. 26b.2 Aktuella avhandlingsregler
  292. 26b.3 Resultat i tabellformat
  293. 26b.4 Sammanfattning av tabelldata
  294. 26b.5 Externa kommentarer
  295. 27.6 Frågor och invandningar Ja, men ...
  296. 26b.7 Om förändring av universitet och avhandlingens epilog
  297. Ekosystem för webbavhandlingar (3 s. 4 min.)
  298. 27.1 Introduktion
  299. 27.2 Webbifiering är en megatrend
  300. 27.2.1 Timing is (everything)
  301. 27.3 Marknaden för akademisk publicering
  302. 27.4 Aktörer i ekosystemet Pdf-avhandlingar
  303. 27.5 Förutsättningar för ett nytt ekosystem
  304. 27.6 Aktörer i ekosystemet webbavhandlingar
  305. 27.6.1 Webbavhandlingar - en nichemarknad
  306. 27.7 Tjänst för avhandlingsprojekt
  307. 27.7.1 Google och webbavhandlingar?
  308. 27.8 Uppskalning och innovativa öar
  309. 27.9 Infrastruktur
  310. 27.9.1 Universitetsbibliotekens roll
  311. 27.10 Aktiviteter för ett nytt ekosystem
  312. Uppslagsverk (6 sid. 9 min) - historia och framtid
  313. 28.1 Introduktion
  314. 28.2 Vad menar vi med uppslagsverk?
  315. 28.3 Uppslagsverkens auktoritet
  316. 28.4 Uppdateringsskuld
  317. 28.5 Wikipedia firar 20 år
  318. 28.6 Intressenter 1980 - SOU 1980:26
  319. 28.7 Nytt uppslagsverk 2020 - 2030
  320. 28.8 Uppslagsverkens äldre historia
  321. 28.9 Forskare om uppslagsverk
  322. Läromedel i skolan och uppslagsverk (5 sid. 7 min) - som fri stödfunktion
  323. 29.1 Introduktion
  324. 29.2 Läromedel i skolvärlden
  325. 29.2.1 Öppen modell för läromedel
  326. 29.2.2 Sluten modell för läromedel
  327. 29.3 Det livslånga lärandet
  328. 29.4 Affärsmodeller för digitala läromedel
  329. Bolags rätta ägare (4 sid. 6 min) - portföljperspektiv och nerifrånperspektiv
  330. 30.1 Introduktion
  331. 30.2 Koncernperspektivet
  332. 30.3 Dotterbolagsperspektivet
  333. 30.4 Synergimatris
  334. 30.5 Socioemotionellt värde (SEW)
  335. 30.6 Rätt ägare av uppslagsverk
  336. 30.7 Rätt ägare av uppslagsverket NE
  337. 30.8 Rätt ägare av SNL
  338. 30.9 Diskussion
  339. Sammanfattning (3 sid. 4 min)
  340. 31.1 Introduktion
  341. 31.2 Forskningsfrågor
  342. 31.3 Två centrala bilder
  343. 31.4 Tre kapitel om webbavhandlingar
  344. 31.5 Avhandlingens bidrag
  345. Summary of my thesis (3 pp. 4 min)
  346. Referenser (10 sid. 5 min) - 264 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
  347. 33.1 Artiklar och böcker
  348. 33.2 Encyklopedier och databaser
  349. 33.3 Forskningsprojekt, utredningar och lagar
  350. 33.4 Bloggar och sociala medier
  351. 33.5 Organisationer
  352. 33.6 Tidskrifter
  353. 33.7 Videos och poddar
  354. 33.8 Diverse länkar
  355. 33.9 Några andra man kan lära av
  356. Figurer och bilder (26 sid. 7 min) - 100+ figurer, bilder och diagram

  1. Kommentarer (3 sid. 3 min) Ingår ej i avhandlingen
  2. 100.1 Om avhandlingen
  3. 100.2 Om avhandlingsprocessen
  4. 100.3 Om avhandlingens impact
  5. Vanliga frågor (4 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen
  6. 101.1 Vanliga frågor - FAQ
  7. blogg om avhandlingenr (2 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen

Publicerades: 2016.   
Uppdaterad senast: 17 augusti 2022

Start och forskningsfrågor← 2
Innehåll
→ 4 Kunskapsutveckling i avhandlingar



Ingår i Johan Schlasbergs avhandling
'Ekosystem för uppslagsverk, forskningskommunikation och avhandlingar'

12 kommentarer.  Din är välkommen.   Om delning av en sida i avhandlingen (Kap. 1.6).

Innehållsförteckning med alla underrubriker finns på - webbavhandling.se/innehall/