Innehåll

3.1Innehåll

Kapitel:  0    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    26b    27    28    29    30    31    32    32    33    34    100    101    102
  1.  Förord (9 sid. 15 min)
  2. 0.0 Introduktion
  3. 0.1 Kunskapsutveckling i avhandlingar
  4. 0.2 Avhandlingens grundtema
  5. 0.3 Avhandlingens kommunikationsstrategi
  6. 0.3.1 Thesis cards
  7. 0.4 Navigering och nivåer
  8. 0.5 Tvärvetande och kreativitet
  9. 0.6 Referensstatus och affärsmodeller
  10. 0.7 Avhandling och early adopters
  11. 0.8 En avhandling är inte ett "körkort"
  12. 0.9 Forskning och entreprenörskap
  13. 0.10 Om Johan Schlasberg
  14. 0.11 Tack
  15. Läsanvisning (5 sid. 8 min)
  16. 1.1 Navigering och och förkortningar
  17. 1.2 Referenser 2.0 och citat
  18. 1.3 Delning av sida i avhandlingen
  19. 1.3.1 Delning via QR-kod i en mobiltelefon
  20. 1.3.2 Utskrift av avhandlingen
  21. 1.4 'Extra' kapitel och tillfälliga texter
  22. 1.5Fem spår - Välj efter intresse
  23. 1.5.1 Vetenskaplighet och bidrag
  24. 1.5.2 Forskningskommunikation-och-ekosystem
  25. 1.5.3 Om uppslagsverk: historia och framtid
  26. 1.5.4 Om nya affärsmodeller och ekosystem
  27. 1.5.5 För alla i skol- och högskolevärlden
  28. 1.6 Sök på sajten
  29. 1.7 Arkiv bakom lösenord
  30. 1.8 Om sajten
  31. Avhandlingens start och forskningsfrågor (3 sid. 7 min)
  32. 2.1 Introduktion
  33. 2.2 Tre centrala bilder i avhandlingen
  34. 2. Forskningsfrågor
  35. Innehållsförteckning (8 sid. 10 min)
  36. 3.1 Innehållsförteckning 34 kapitel med ≈300 underrubriker
  37. Kunskapsutveckling i avhandlingar (11 sid. 16 min)
  38. 4.1 Introduktion
  39. 4.2 Från forskning till vetenskap
  40. 4.2.1 Den kollegiala konversationen
  41. 4.2.2 Vetenskapens långsamhet
  42. 4.2.3 Vetenskap och teknologi
  43. 4.2.4 Att utveckla sin vetenskapliga röst
  44. 4.2.5 Kreativitet och vetenskaplighet
  45. 4.3 Forskningens stilar
  46. 4.3.1 Samexistens av olika stilar
  47. 4.4 Den illusoriska formatneutraliteten
  48. 4.5 Teoretiska perspektiv och teori
  49. 4.5.1 Språkutveckling
  50. 4.6 Metodutveckling
  51. 4.7 Intressanta data
  52. 4.8 Språk och bilder
  53. 4.8.1 Visualisering
  54. 4.8.2 Asplund och konsten att resonera
  55. 4.9 Forskning och konkurrens
  56. 4.10 Kris i managementforskningen och bristen på nytänkander
  57. Avhandlingens bidrag (8 sid. 14 min)
  58. 5.1 Introduktion
  59. 5.2 Konversationer
  60. 5.3 Bidragen till sex områden
  61. 5.3.1 Teorutveckling
  62. 5.3.2 Forskningsmetoder
  63. 5.3.3 Forskningskommunikation och avhandlingar
  64. 5.3.4 Uppslagsverket NE som problem
  65. 5.3.5 Företag och organisationer
  66. 5.3.6 Samhälle och lärande
  67. 5.4 Vidare forskning och utveckling
  68. Forskningsmetoder (7 sid. 12 min)
  69. 6.1 Introduktion
  70. 6.2 Tvärvetenskapliga ansatser
  71. 6.3 Tidigare forskning & effektivitet
  72. 6.4 Normativ forskning
  73. 6.5 Normativa modellen e-Diderot
  74. 6.6 Longitudinell metod
  75. 6.7 Om återföring av fakta - "Facts effect"
  76. 6.8 Studiers reproducerbarhet
  77. 6.9 Reflexivt och annat tänkande
  78. Case Impact Studies (7 sid. 11 min)
  79. 7.1 Samverkan
  80. 7.2 Fallstudier med villkor
  81. 7.3 Analyser från utsidan
  82. 7.4 Case Impact Studies (CIS)
  83. 7.5 Har företag nytta av CIS?
  84. 7.6 CIS och NE:s reaktioner
  85. 7.7 Konsekvenser av Case Impact Studies
  86. 7.8 Forskaren som influencer
  87. 7.9 Case Impact Studies i framtiden
  88. Referensstatus (6 sid. 10 min) - från kognitiv auktoritet till referensstatus
  89. 8.1 Introduktion
  90. 8.2 Kognitiv auktoritet
  91. 8.3 Social epistemologi
  92. 8.3.1 Epistemisk närhet
  93. 8.4 Kulturellt kapital
  94. 8.5 Vetenskaplighet som referensstatus
  95. 8.6 Referensstatus och rang
  96. 8.6.1 Återforing av fakta. "Facts effect"
  97. 8.7 Referensstatusens föränderlighet
  98. 8.8 Referensstatus och affärsmodeller
  99. 8.9 Strategi för ökad referensstatus
  100. Forskningskommunikationens ekosystem 12 sid. 18 min)
  101. 9.1 Introduktion
  102. 9.2 Ekosystemets aktöre
  103. 9.3 Forskningskommunikation som marknad
  104. 9.4 Demokratiperspektivet
  105. 9.4.1 Högskolans samverkansuppgift
  106. 9.5 Forskningsexcellens och påverkan
  107. 9.6 Högskolornas nya konkurrenssituation
  108. 9.6.1 Högskolorna investerar i marknadsföring
  109. 9.7 Påverkan i tid och rum
  110. 9.8 Läsarperspektivet
  111. 9.9 Forskningskommunikationens referensstatus
  112. 9.9.1 Forskningskommunikationens risker
  113. 9.10 Forskning om forskningskommunikation
  114. 9.10.1 >Forskningens konsekvenser
  115. 9.11 Obligatorisk utbildning i forskningskommunikation?
  116. 9.12 Diskussion
  117. Ekosystem och affärsmodeller Forskningslitteratur (7 sid. 12 min)
  118. 10.1 Introduktion
  119. 10.2 Affärsmodeller och ekosystrem
  120. 10.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  121. 10.4 Strategi för litteraturstudier
  122. 10.5 Forskning om ekosystem
  123. 10.6 Generellt versus situationellt
  124. 10.7 Wirtz et al. om BMI
  125. 10.8 Från vision till BMI
  126. 10.9 Affärsmodeller och entreprenörskap
  127. 10.10 Digitala affärsmodeller
  128. Affärsmodeller för uppslagsverk (9 sid. 14 min)
  129. 11.1 Introduktion
  130. 11.2 Omvärldsfaktorer av paradigmkaraktär
  131. 11.3 Förståelsehorisont
  132. 11.4 Historia som val
  133. 11.5 Ägarmiljöns betydelse
  134. 11.6 Uppslagsverk & affärsmodeller
  135. 11.6.1 Affärsmodellers uppdateringsfrekvens
  136. 11.7 Uppslagsverk i paketförsäljning
  137. 11.7.1 Läromedel och uppslagsverk
  138. 11.8 Modeller för uppslagsverk och e-Diderot
  139. 11.9 Blue ocean strategy för uppslagsverk
  140. 11.10 Diskussion
  141. Affärsmodellers tysta gränser (6 sid. 9 min)
  142. 12.1 Definition
  143. 12.2 Ordval och semantik
  144. 12.3 Kartor och modeller
  145. 12.4 Kartor och makt
  146. 12.5 Mentala kartor
  147. 12.6 Affärsmodellers tysta gränser
  148. 12.7 Antecipatorisk socialisation
  149. 12.8 Konstruktivt tvivel
  150. 12.9 Affärsmodell som story
  151. 12.10 Tysta gränser och NE
  152. Affärsmodeller och transparens (3 sid. 4 min)
  153. 13.1 Transparens - intro
  154. 13.2 Viktig?
  155. 13.3 Fakta som vapen
  156. Bolags rätta ägare (4 sid. 6 min) - portföljperspektiv och nerifrånperspektiv
  157. 14.1 Introduktion
  158. 14.2 Koncernperspektivet
  159. 14.3 Dotterbolagsperspektivet
  160. 14.4 Synergimatris
  161. 14.5 Socioemotionellt värde (SEW)
  162. 14.6 Rätt ägare av uppslagsverk
  163. 14.7 Rätt ägare av uppslagsverket NE
  164. 14.8 Rätt ägare av SNL
  165. 14.9 Diskussion
  166. NE och marknadsföringslagen (8 sid. 12 min) - NE bryter mot lagen!
  167. 15.1 Introduktion
  168. 15.2 Studiens frågor och bakgrund
  169. 15.3 Marknadsföringen av NE
  170. 15.4 Marknadsföringslagen
  171. 15.5 Marknadsdomstolen om "främst"
  172. 15.6 Vetenskapliga principer och objektivitet
  173. 15.7 Studier om innehållet i NE
  174. 15.8 NE om sin marknadsföring
  175. 15.9 KO-anmälan av NE Sverige AB
  176. 15.10 Diskussion
  177. Om bolaget NE Nationalencyklopedin AB (8 sid. 12 min) - om bolaget NE
  178. 16.1 Studiens frågor och bakgrund
  179. 16.2 Från uppslagsverk till läromedel
  180. 16.3 Referensstatus som affärsmodell - grunden för marknadsföringen av NE
  181. 16.4 Bolaget NE:s koncernmiljö - många branscher inkl. vodka
  182. 16.5 NE - en lönsamhetsanalys
  183. 16.6 Om Bra Böcker AB - fel i NE om NE
  184. 16.7 Är NE Sverige lönsamt?
  185. 16.8 Bolaget NE i framtiden
  186. 16.9 Diskussion
  187. NE abonnemang - vem // 51 (19%) av 290 bibliotek (4 sid. 5 min)
  188. 17.1 Forskningsfråga
  189. 17.2 Folkbibliotek - länkar till 290 Databassidor
  190. 17.3 Kommuner
  191. 17.4 Universitet
  192. 17.5 Företag
  193. 17.6 Privatpersoner
  194. 17.7 Läromedel och uppslagsverk
  195. 17.8 Diskussion
  196. NE statistik och kundservice (8 sid. 10 min) - Brister i statistik och NE-service.
  197. 18.1 Studiens frågor och bakgrund
  198. 18.2 NE:s statistikservice
  199. 18.3 NE-användning
  200. 18.4 IP-adresser och statistik
  201. 18.5 NE:s prismodell
  202. 18.6 Kostnad per sidvisning
  203. 18.7 Statistik Counter - internationell standard
  204. 18.8 Uppföljning av studien
  205. 18.9 Diskussion
  206. Jämförelse NE och Wikipedia (6+19 sid. 12 min) - Sveriges första forskningstudie
  207. 19.0 Introduktion och resultat - Wikipedia är en bättre tjänst
  208. 19.1 Forskningsfrågor
  209. 19.2 Metodfrågor
  210. 19.3 Faktorer, att in- eller exkludera - mer än värderingar?
  211. 19.4 Urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
  212. 19.5 Resultat i tabellformat
  213. 19.6 Diskussion
  214. 19.7 Jämförelse av 150 ord - längd, författare, referenser, uppdatering
  215. Store Norske Leksikon (5 sid. 7 min) - en jämförelse med NE och BiBB
  216. 20.1 Introduktion
  217. 20.2 Store Norske Leksikon (SNL)
  218. 20.3 Store Danske Leksikon (SDL)
  219. 20.4 Uppslagsverket Finland
  220. 20.5 Lärdomar för digital transformation
  221. 20.6 Ett svenskt perspektiv
  222. 20.7 Jämförelse SNL, NE och BiBB
  223. 20.8 Resultat av jämförelsen
  224. 20.9 Stanford Encyclopedia of Philosophy
  225. 20.10 Wikipedia
  226. Vem skriver i NE? (5 sid. 4 min) - studie 2011 och 2019 om NE:s "författare"
  227. 21.1 Studiens frågor och bakgrund
  228. 21.2 5.000 artiklar i NE 2011 - kan inte upprepas. Lägre transparens i NE.
  229. 21.2.1 Resultat 1 - Cirka 20% av författarna döda 2011
  230. 21.3 Författare i området 'Medicin' 2019 - 264 namngivna författare 2019
  231. 21.3.1 Resultat 2 - Cirka 30% av författarna döda 2019. Medelåldern ≈75 år.
  232. 21.4 Diskussion
  233. Nya uppslagsord i NE (5 sid. 6 min) 12 månader - 246 nya ord
  234. 22.1 Resultat
  235. 22.2 Studiens frågor och bakgrund
  236. 22.3 Forskningsmetodik
  237. 22.4 Nya ord i NE
  238. 22.5 Diskussion
  239. 22.6 NE:s nya 'Notismodell'
  240. Referensstatus på bibliotek (4 sid. 7 min) - + om bibliotekens text om NE
  241. 23.1 Introduktion
  242. 23.2 Studie 1: folkbibliotekens databaser
  243. 23.3 Resultat av databasanalysen
  244. 23.3 Biblioteken om NE
  245. 23.4 Studie 2: presentationen av NE på biblioteken
  246. 23.5 Bibliotekens texter om NE
  247. 23.6 Resultat
  248. 23.7 Diskussion
  249. Forskning om NE (3 sid. 5 min) - intro till alla NE-studier
  250. 24.0 Introduktion
  251. 24.1 NE och marknadsföringslagen
  252. 24.2 Jämförelse NE och Wikipedia - Wikipedia överlägset bäst
  253. 24.3 Om NE Nationalencyklopedin AB
  254. 24.4 Bolaget NE:s kunder
  255. 24.5 NE:s författare och innehåll
  256. 24.6 Nya uppslagsord i NE - statistik för 12 månader
  257. 24.7 Bristande statistik - och brister i statistiken
  258. Webbavhandlingar - ett nytt format (7 sid. 12 min)
  259. 25.1 Introduktion
  260. 25.2 Tre kvalitetsnivåer i webbavhandlingar
  261. 25.3 En avhandling i ett serviceperspektiv
  262. 25.4 Möjligheter i en webbavhandling
  263. 25.5 Från många experiment till nytt ekosystem
  264. 25.6 Strukturfrågor för webbavhandlingar
  265. 25.6.1 Ett CMS-r för avhandlingsproduktion
  266. 25.7 Konkurrens mellan ekonomihögskolor
  267. Ekosystem för avhandlingar (7 s. 10 min.)
  268. 26.1 Introduktion
  269. 26.2 Vad är ett ekosystem?
  270. 26.2.1 Ekosystem i företagsekonomisk forskning
  271. 26.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  272. 26.3.1 Tre ekosystem för avhandlingar
  273. 26.3.2 Äldre konversationer om forskning
  274. 26.4 Historiska exempel på ekosystem
  275. 26.5 Ekosystem för tryckta avhandlingar
  276. 26.5.1 Studie om avhandlingsregler
  277. 26.5 Ekosystem för Pdf-avhandlingar
  278. 26.7 Olästa avhandlingar och artiklar
  279. 26.7.1 Problemets lösning
  280. 26.8 Ekosystem för webbavandlingar
  281. 26.9 Jämförelse av avhandlingsformat
  282. 26.9.1 Situationsbaserad modell
  283. 26.9.2 Några formatjämförelser
  284. 26.10 Historiska utvecklingsdrag
  285. (26b) Avhandlingsformat i Sverige (3 s. 4 min.)
  286. 26b.1 Studie och bakgrund
  287. 26b.2 Aktuella avhandlingsregler
  288. 26b.3 Resultat i tabellformat
  289. 26b.4 Sammanfattning av tabelldata
  290. 26b.5 Externa kommentarer
  291. 27.6 Frågor och invandningar Ja, men ...
  292. 26b.7 Om förändring av universitet och avhandlingens epilog
  293. Ekosystem för webbavhandlingar (3 s. 4 min.)
  294. 27.1 Introduktion
  295. 27.2 Webbifiering är en megatrend
  296. 27.2.1 Timing is (everything)
  297. 27.3 Marknaden för akademisk publicering
  298. 27.4 Aktörer i ekosystemet Pdf-avhandlingar
  299. 27.5 Förutsättningar för ett nytt ekosystem
  300. 27.6 Aktörer i ekosystemet webbavhandlingar
  301. 27.6.1 Webbavhandlingar - en nichemarknad
  302. 27.7 Tjänst för avhandlingsprojekt
  303. 27.7.1 Google och webbavhandlingar?
  304. 27.8 Uppskalning och innovativa öar
  305. 27.9 Infrastruktur
  306. 27.9.1 Universitetsbibliotekens roll
  307. 27.10 Aktiviteter för ett nytt ekosystem
  308. Uppslagsverk (6 sid. 9 min) - forskning och historia
  309. 28.1 Introduktion
  310. 28.2 Forskare om uppslagsverk
  311. 28.3 Vad menar vi med uppslagsverk?
  312. 28.4 Uppslagsverkens auktoritet
  313. 28.5 Uppdateringsskuld
  314. 28.6 Wikipedia firar 20 år
  315. 28.7 Intressenter 1980 - SOU 1980:26
  316. 28.8 Nytt uppslagsverk 2020 - 2030
  317. 28.9 Uppslagsverkens äldre historia
  318. Ny modell för uppslagsverk (6 sid. 8 min) - e-Diderot
  319. 29.1 Affärsmodeller för uppslagsverk
  320. 29.2 Trovärdighet som valuta
  321. 29.3   Baskrav i e-Diderot - en normativ modell
  322. 29.3.1 Transparens
  323. 29.3.2 Fritt för alla
  324. 29.3.3 Författarinformation
  325. 29.3.4 Datum och uppdatering
  326. 29.3.5 Referenser
  327. 29.3.6 Interna och externa länkar
  328. 29.3.7 Metadiskussion
  329. 29.4 Strategiska faktorer
  330. 29.4.1 Webbnivå
  331. 29.4.2 Innehåll
  332. 29.4.3 Volym
  333. 29.4.4 Ägande och affärsmodell
  334. 29.5 Framstegens tillbakablickande
  335. 29.6 Fakta och kommentarer
  336. Läromedel i skolan och uppslagsverk (5 sid. 7 min) - som fri stödfunktion
  337. 30.1 Introduktion
  338. 30.2 Läromedel i skolvärlden
  339. 30.2.1 Öppen modell för läromedel
  340. 30.2.2 Sluten modell för läromedel
  341. 30.3 Det livslånga lärandet
  342. 30.4 Affärsmodeller för digitala läromedel
  343. Sammanfattning (3 sid. 4 min)
  344. 31.1 Introduktion
  345. 31.2 Forskningsfrågor
  346. 31.3 Tre centrala bilder
  347. 31.4 Tre kapitel om webbavhandlingar
  348. 31.5 Avhandlingens bidrag
  349. Summary of my thesis (3 pp. 4 min)
  350. Referenser (10 sid. 5 min) - 264 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
  351. 33.1 Artiklar och böcker
  352. 33.2 Encyklopedier och databaser
  353. 33.3 Forskningsprojekt, utredningar och lagar
  354. 33.4 Bloggar och sociala medier
  355. 33.5 Organisationer
  356. 33.6 Tidskrifter
  357. 33.7 Videos och poddar
  358. 33.8 Diverse länkar
  359. 33.9 Några andra man kan lära av
  360. Figurer och bilder (26 sid. 7 min) - 100+ figurer, bilder och diagram

  1. Kommentarer (3 sid. 3 min) Ingår ej i avhandlingen
  2. 100.1 Om avhandlingen
  3. 100.2 Om avhandlingsprocessen
  4. 100.3 Om avhandlingens impact
  5. Vanliga frågor (4 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen
  6. 101.1 Vanliga frågor - FAQ
  7. Blogg om avhandlingen (2 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen

Publicerades: 2016.   
Uppdaterad senast: 28 september 2022

Start och forskningsfrågor← 2
Innehåll
→ 4 Kunskapsutveckling i avhandlingar



12 kommentarer.  Din är välkommen.   Om delning av en sida i avhandlingen (Kap. 1.3).

Innehållsförteckning med alla underrubriker finns på - webbavhandling.se/innehall/