Innehåll

3.1Innehåll

Kapitel:  0    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    32    33    34    100    101    102
  1.  Förord (9 sid. 15 min)
  2. 0.0 Introduktion
  3. 0.1 Kunskapsutveckling i avhandlingar
  4. 0.2 Avhandlingens grundtema
  5. 0.3 Avhandlingens kommunikationsstrategi
  6. 0.3.1 Thesis cards
  7. 0.4 Navigering och nivåer
  8. 0.5 Tvärvetande och kreativitet
  9. 0.6 Referensstatus och affärsmodeller
  10. 0.7 Avhandling och early adopters
  11. 0.8 En avhandling är inte ett "körkort"
  12. 0.9 Forskning och entreprenörskap
  13. 0.10 Om Johan Schlasberg
  14. 0.11 Tack
  15. Sammanfattning (3 sid. 4 min)
  16. 1.1 Introduktion
  17. 1.2 Forskningsfrågor
  18. 1.3 Tre centrala bilder
  19. 1.4 Tre kapitel om webbavhandlingar
  20. 1.5 Avhandlingens bidrag
  21. Läsanvisning (5 sid. 8 min)
  22. 2.1 Navigering och och förkortningar
  23. 2.2 Referenser 2.0 och citat
  24. 2.3 Delning av sida i avhandlingen
  25. 2.3.1 Delning via QR-kod i en mobiltelefon
  26. 2.3.2 Utskrift av avhandlingen
  27. 2.4 'Extra' kapitel och tillfälliga texter
  28. 2.5Fem spår - Välj efter intresse
  29. 2.5.1 Vetenskaplighet och bidrag
  30. 2.5.2 Forskningskommunikation-och-ekosystem
  31. 2.5.3 Om uppslagsverk: forskning och historia
  32. 2.5.4 Om nya affärsmodeller och ekosystem
  33. 2.5.5 För alla i skol- och högskolevärlden
  34. 2.6 Sök på sajten
  35. 2.7 Arkiv bakom lösenord
  36. 2.8 Om sajten
  37. Innehållsförteckning (8 sid. 10 min)
  38. 3.1 Innehållsförteckning 34 kapitel med ≈300 underrubriker
  39. Avhandlingens start och forskningsfrågor (3 sid. 7 min)
  40. 4.1 Introduktion
  41. 4.2 Tre centrala bilder i avhandlingen
  42. 4.3 Forskningsfrågor
  43. Referensstatus (6 sid. 10 min) - från kognitiv auktoritet till referensstatus
  44. 5.1 Introduktion
  45. 5.2 Kognitiv auktoritet
  46. 5.3 Social epistemologi
  47. 5.3.1 Epistemisk närhet
  48. 5.4 Kulturellt kapital
  49. 5.5 Vetenskaplighet som referensstatus
  50. 5.6 Referensstatus och rang
  51. 5.6.1 Återforing av fakta. "Facts effect"
  52. 5.7 Referensstatusens föränderlighet
  53. 5.8 Referensstatus och affärsmodeller
  54. 5.9 Strategi för ökad referensstatus
  55. Forskningsmetoder (7 sid. 12 min)
  56. 6.1 Introduktion
  57. 6.2 Tvärvetenskapliga ansatser
  58. 6.3 Tidigare forskning & effektivitet
  59. 6.4 Normativ forskning
  60. 6.5 Normativa modellen e-Diderot
  61. 6.6 Longitudinell metod
  62. 6.7 Om återföring av fakta - "Facts effect"
  63. 6.8 Studiers reproducerbarhet
  64. 6.9 Reflexivt och annat tänkande
  65. Case Impact Studies (7 sid. 11 min)
  66. 7.1 Samverkan
  67. 7.2 Fallstudier med villkor
  68. 7.3 Analyser från utsidan
  69. 7.4 Case Impact Studies (CIS)
  70. 7.5 Har företag nytta av CIS?
  71. 7.6 CIS och NE:s reaktioner
  72. 7.7 Konsekvenser av Case Impact Studies
  73. 7.8 Forskaren som influencer
  74. 7.9 Case Impact Studies i framtiden
  75. Ekosystem och affärsmodeller Forskningslitteratur (7 sid. 12 min)
  76. 8.1 Introduktion
  77. 8.2 Affärsmodeller och ekosystem
  78. 8.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  79. 8.4 Strategi för litteraturstudier
  80. 8.5 Forskning om ekosystem
  81. 8.6 Generellt versus situationellt
  82. 8.7 Wirtz et al. om BMI
  83. 8.8 Definitioner har intressenter
  84. 8.9 Från vision till BMI
  85. 8.10 Affärsmodeller och entreprenörskap
  86. 8.11 Digitala affärsmodeller
  87. Affärsmodeller för uppslagsverk (9 sid. 14 min)
  88. 9.1 Introduktion
  89. 9.2 Omvärldsfaktorer av paradigmkaraktär
  90. 9.3 Förståelsehorisont
  91. 9.4 Historia som val
  92. 9.5 Ägarmiljöns betydelse
  93. 9.6 Uppslagsverk & affärsmodeller
  94. 9.6.1 Affärsmodellers uppdateringsfrekvens
  95. 9.7 Uppslagsverk i paketförsäljning
  96. 9.7.1 Läromedel och uppslagsverk
  97. 9.8 Modeller för uppslagsverk och e-Diderot
  98. 9.9 Blue ocean strategy för uppslagsverk
  99. 9.10 Diskussion
  100. Affärsmodellers tysta gränser (6 sid. 9 min)
  101. 10.1 Definition
  102. 10.2 Ordval och semantik
  103. 10.3 Kartor och modeller
  104. 10.4 Kartor och makt
  105. 10.5 Mentala kartor
  106. 10.6 Affärsmodellers tysta gränser
  107. 10.7 Antecipatorisk socialisation
  108. 10.8 Konstruktivt tvivel
  109. 10.9 Affärsmodell som story
  110. 10.10 Tysta gränser och NE
  111. Affärsmodeller och transparens (3 sid. 4 min)
  112. 11.1 Transparens - intro
  113. 11.2 Viktig?
  114. 11.3 Fakta som vapen
  115. Bolags rätta ägare (4 sid. 6 min) - portföljperspektiv och nerifrånperspektiv
  116. 12.1 Introduktion
  117. 12.2 Koncernperspektivet
  118. 12.3 Dotterbolagsperspektivet
  119. 12.4 Synergimatris
  120. 12.5 Socioemotionellt värde (SEW)
  121. 12.6 Rätt ägare av uppslagsverk
  122. 12.7 Rätt ägare av uppslagsverket NE
  123. 12.8 Rätt ägare av SNL
  124. 12.9 Diskussion
  125. Forskningskommunikationens ekosystem 12 sid. 18 min)
  126. 13.1 Introduktion
  127. 13.2 Ekosystemets aktörer
  128. 13.3 Forskningskommunikation som marknad
  129. 13.4 Demokratiperspektivet
  130. 13.4.1 Högskolans samverkansuppgift
  131. 13.5 Forskningsexcellens och påverkan
  132. 13.6 Högskolornas nya konkurrenssituation
  133. 13.6.1 Högskolorna investerar i marknadsföring
  134. 13.7 Påverkan i tid och rum
  135. 13.8 Läsarperspektivet
  136. 13.9 Forskningskommunikationens referensstatus
  137. 13.9.1 Forskningskommunikationens risker
  138. 13.10 Forskning om forskningskommunikation
  139. 13.10.1 >Forskningens konsekvenser
  140. 13.11 Obligatorisk utbildning i forskningskommunikation?
  141. 13.12 Diskussion
  142. Kunskapsutveckling i avhandlingar (11 sid. 16 min)
  143. 14.1 Introduktion
  144. 14.2 Från forskning till vetenskap
  145. 14.2.1 Den kollegiala konversationen
  146. 14.2.2 Vetenskapens långsamhet
  147. 14.2.3 Vetenskap och teknologi
  148. 14.2.4 Att utveckla sin vetenskapliga röst
  149. 14.2.5 Kreativitet och vetenskaplighet
  150. 14.3 Forskningens stilar
  151. 14.3.1 Samexistens av olika stilar
  152. 14.4 Den skenbara formatneutraliteten
  153. 14.5 Teoretiska perspektiv och teori
  154. 14.5.1 Språkutveckling
  155. 14.6 Metodutveckling
  156. 14.7 Intressanta data
  157. 14.8 Språk och bilder
  158. 14.8.1 Visualisering
  159. 14.8.2 Asplund och konsten att resonera
  160. 14.8.3 Forskning på svenska
  161. 14.9 Forskning och konkurrens
  162. 14.10 Kris i managementforskningen och bristen på nytänkander
  163. Forskning om NE online - (3 sid. 5 min) - intro till alla NE-studier
  164. 15.0 Introduktion
  165. 15.1 NE online är en ny kategori - inte en digital version
  166. 15.2 NE online som nationellt problem
  167. 15.3 NE och marknadsföringslagen
  168. 15.4 Jämförelse NE och Wikipedia - Wikipedia överlägset bäst
  169. 15.5 Om NE Nationalencyklopedin AB
  170. 15.6 Bolaget NE:s kunder
  171. 15.7 NE:s författare och innehåll
  172. 15.8 Nya uppslagsord i NE - statistik för 12 månader
  173. 15.9 Bristande statistik - och brister i statistiken
  174. Vem skriver i NE? (5 sid. 4 min) - studie 2011 och 2019 om NE:s "författare"
  175. 16.1 Studiens frågor och bakgrund
  176. 15.2 5.000 artiklar i NE 2011 - kan inte upprepas. Lägre transparens i NE.
  177. 16.2.1 Resultat 1 - Cirka 20% av författarna döda 2011
  178. 16.3 Författare i området 'Medicin' 2019 - 264 namngivna författare 2019
  179. 16.3.1 Resultat 2 - Cirka 30% av författarna döda 2019. Medelåldern ≈75 år.
  180. 16.4 Diskussion
  181. Nya uppslagsord i NE (5 sid. 6 min) 12 månader - 246 nya ord
  182. 17.1 Resultat
  183. 17.2 Studiens frågor och bakgrund
  184. 17.3 Forskningsmetodik
  185. 17.4 Nya ord i NE
  186. 17.5 Diskussion
  187. 17.6 NE:s nya 'Notismodell'
  188. Jämförelse NE och Wikipedia (6+19 sid. 12 min) - Sveriges första forskningstudie
  189. 18.0 Introduktion och resultat - Wikipedia är en bättre tjänst
  190. 18.1 Forskningsfrågor
  191. 18.2 Metodfrågor
  192. 18.3 Faktorer, att in- eller exkludera - mer än värderingar?
  193. 18.4 Urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
  194. 18.5 Resultat i tabellformat
  195. 18.6 Diskussion
  196. 18.7 Jämförelse av 150 ord - längd, författare, referenser, uppdatering
  197. NE: statistik (8 sid. 10 min) - Brister i statistik och NE-service.
  198. 19.1 Studiens frågor och bakgrund
  199. 19.2 NE:s statistikservice
  200. 19.3 NE-användning
  201. 19.4 IP-adresser och statistik
  202. 19.5 NE:s prismodell
  203. 19.6 Kostnad per sidvisning
  204. 19.7 Statistik Counter - internationell standard
  205. 19.8 Uppföljning av studien
  206. 19.9 Diskussion
  207. NE abonnemang - vem // 40 (14%) av 290 bibliotek (4 sid. 5 min)
  208. 20.1 Forskningsfråga
  209. 20.2 Folkbibliotek - länkar till 290 Databassidor
  210. 20.3 Kommuner
  211. 20.4 Universitet
  212. 20.5 Företag
  213. 20.6 Privatpersoner
  214. 20.7 Läromedel och uppslagsverk
  215. 20.8 Diskussion
  216. Referensstatus på bibliotek (4 sid. 7 min) - + om bibliotekens text om NE
  217. 21.1 Introduktion
  218. 21.2 Studie 1: folkbibliotekens databaser
  219. 21.3 Resultat av databasanalysen
  220. 21.3 Biblioteken om NE
  221. 21.4 Studie 2: presentationen av NE på biblioteken
  222. 21.5 Bibliotekens texter om NE
  223. 21.6 Resultat
  224. 21.7 Diskussion
  225. NE och marknadsföringslagen (8 sid. 12 min) - NE bryter mot lagen!
  226. 22.1 Introduktion
  227. 22.2 Studiens frågor och bakgrund
  228. 22.3 Marknadsföringen av NE
  229. 22.4 Marknadsföringslagen
  230. 22.5 Marknadsdomstolen om "främst"
  231. 22.6 Vetenskapliga principer och objektivitet
  232. 22.7 Studier om innehållet i NE
  233. 22.8 NE om sin marknadsföring
  234. 22.9 Om NE och vilseledande marknadsföring
  235. 22.10 Diskussion
  236. Om bolaget NE Nationalencyklopedin AB (8 sid. 12 min) - om bolaget NE
  237. 23.1 Studiens frågor och bakgrund
  238. 23.2 Från uppslagsverk till läromedel
  239. 23.3 Referensstatus som affärsmodell - grunden för marknadsföringen av NE
  240. 23.4 Bolaget NE:s koncernmiljö - många branscher
  241. 23.5 NE - en lönsamhetsanalys
  242. 23.6 Om Bra Böcker AB - fel i NE om NE
  243. 23.7 Är NE Sverige lönsamt?
  244. 23.8 Bolaget NE i framtiden
  245. 23.9 Diskussion
  246. Store Norske Leksikon (5 sid. 7 min) - en jämförelse med NE
  247. 24.1 Introduktion
  248. 24.2 Store Norske Leksikon (SNL)
  249. 24.3 Store Danske Leksikon (SDL)
  250. 24.4 Uppslagsverket Finland
  251. 24.5 Lärdomar för digital transformation
  252. 24.6 Ett svenskt perspektiv
  253. 24.7 Jämförelse SNL, och NE
  254. 24.8 Resultat av jämförelsen
  255. 24.9 Stanford Encyclopedia of Philosophy
  256. Webbavhandlingar - ett nytt format (7 sid. 12 min)
  257. 25.1 Introduktion
  258. 25.2 Tre kvalitetsnivåer i webbavhandlingar
  259. 25.3 En avhandling i ett serviceperspektiv
  260. 25.4 Möjligheter i en webbavhandling
  261. 25.5 Från många experiment till nytt ekosystem
  262. 25.6 Strukturfrågor för webbavhandlingar
  263. 25.6.1 Ett CMS-r för avhandlingsproduktion
  264. 25.7 Konkurrens mellan ekonomihögskolor
  265. Ekosystem för avhandlingar (7 s. 10 min.)
  266. 26.1 Introduktion
  267. 26.2 Vad är ett ekosystem?
  268. 26.2.1 Ekosystem i företagsekonomisk forskning
  269. 26.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  270. 26.3.1 Tre ekosystem för avhandlingar
  271. 26.3.2 Äldre konversationer om forskning
  272. 26.4 Historiska exempel på ekosystem
  273. 26.5 Ekosystem för tryckta avhandlingar
  274. 26.5.1 Studie om avhandlingsregler
  275. 26.5 Ekosystem för Pdf-avhandlingar
  276. 26.7 Olästa avhandlingar och artiklar
  277. 26.7.1 Problemets lösning
  278. 26.8 Ekosystem för webbavandlingar
  279. 26.9 Jämförelse av avhandlingsformat
  280. 26.9.1 Situationsbaserad modell
  281. 26.9.2 Några formatjämförelser
  282. 26.10 Historiska utvecklingsdrag
  283. Ekosystem för webbavhandlingar (3 s. 4 min.)
  284. 27.1 Introduktion
  285. 27.2 Webbifiering är en megatrend
  286. 27.2.1 Timing is (everything)
  287. 27.3 Marknaden för akademisk publicering
  288. 27.4 Aktörer i ekosystemet Pdf-avhandlingar
  289. 27.5 Förutsättningar för ett nytt ekosystem
  290. 27.6 Aktörer i ekosystemet webbavhandlingar
  291. 27.6.1 Webbavhandlingar - en nichemarknad
  292. 27.7 Tjänst för avhandlingsprojekt
  293. 27.7.1 Google och webbavhandlingar?
  294. 27.8 Uppskalning och innovativa öar
  295. 27.9 Infrastruktur
  296. 27.9.1 Universitetsbibliotekens roll
  297. 27.10 Aktiviteter för ett nytt ekosystem
  298. Uppslagsverk (6 sid. 9 min) - forskning och historia
  299. 28.1 Introduktion
  300. 28.2 Forskare om uppslagsverk
  301. 28.3 Vad menar vi med uppslagsverk?
  302. 28.4 Uppslagsverkens auktoritet
  303. 28.5 Uppdateringsskuld
  304. 28.6 Wikipedia firar 20 år
  305. 28.7 Intressenter 1980 - SOU 1980:26
  306. 28.8 Nytt uppslagsverk 2020 - 2030
  307. 28.9 Uppslagsverkens äldre historia
  308. Ny modell för uppslagsverk (6 sid. 8 min) - e-Diderot
  309. 29.1 Affärsmodeller för uppslagsverk
  310. 29.2 Referensstatus som valuta
  311. 29.3   Baskrav i e-Diderot - en normativ modell
  312. 29.3.1 Transparens
  313. 29.3.2 Fritt för alla
  314. 29.3.3 Författarinformation
  315. 29.3.4 Datum och uppdatering
  316. 29.3.5 Referenser
  317. 29.3.6 Interna och externa länkar
  318. 29.3.7 Metadiskussion
  319. 29.4 Strategiska faktorer
  320. 29.4.1 Webbnivå
  321. 29.4.2 Innehåll
  322. 29.4.3 Volym
  323. 29.4.4 Ägande och affärsmodell
  324. 29.5 Framstegens tillbakablickande
  325. 29.6 Jämförelse NE och e-Diderot
  326. Läromedel i skolan och uppslagsverk (5 sid. 7 min) - som fri stödfunktion
  327. 30.1 Introduktion
  328. 30.2 Läromedel i skolvärlden
  329. 30.2.1 Öppen modell för läromedel
  330. 30.2.2 Sluten modell för läromedel
  331. 30.3 Det livslånga lärandet
  332. 30.4 Affärsmodeller för digitala läromedel
  333. Avhandlingens bidrag (8 sid. 14 min)
  334. 31.1 Introduktion
  335. 31.2 Konversationer
  336. 31.3 Bidragen till sex områden
  337. 31.3.1 Teorutveckling
  338. 31.3.2 Forskningsmetoder
  339. 31.3.3 Forskningskommunikation och avhandlingar
  340. 31.3.4 Unika data om NE online
  341. 31.3.5 Företag och organisationer
  342. 31.3.6 Samhälle och lärande
  343. 31.4 Vidare forskning och utveckling
  344. Summary of my thesis (3 pp. 4 min)
  345. Referenser (10 sid. 5 min) - 265 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
  346. 33.1 Artiklar och böcker
  347. 33.2 Encyklopedier och databaser
  348. 33.3 Forskningsprojekt, utredningar och lagar
  349. 33.4 Bloggar och sociala medier
  350. 33.5 Organisationer
  351. 33.6 Tidskrifter
  352. 33.7 Videos och poddar
  353. 33.8 Diverse länkar
  354. 33.9 Några andra man kan lära av
  355. Figurer och bilder (26 sid. 7 min) - 100+ figurer, bilder och diagram

  1. Kommentarer (3 sid. 3 min) Ingår ej i avhandlingen
  2. 100.1 Om avhandlingen
  3. 100.2 Om avhandlingsprocessen
  4. 100.3 Om avhandlingens impact
  5. Vanliga frågor (4 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen
  6. 101.1 Vanliga frågor - FAQ
  7. Blogg om avhandlingen (2 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen

Publicerades: 2016.   
Uppdaterad senast: 22 juni 2023

Läsanvisning← 2
Innehåll
→ 4 Start och forskningsfrågor



12 kommentarer.  Din är välkommen.   Om delning av en sida i avhandlingen (Kap. 1.3).

Innehållsförteckning med alla underrubriker finns på - webbavhandling.se/innehall/