Avhandling i företagsekonomi    
Johan Schlasberg


Innehåll

3.1Innehåll

  1.  Förord (9 sid. 15 min)
  2. 0.0 Introduktion
  3. 0.1 Kunskapsutveckling i avhandlingar
  4. 0.2 Avhandlingens två huvudteman
  5. 0.3 Avhandlingens kommunikationsstrategi
  6. 0.4 Navigering och nivåer
  7. 0.5 Tvärvetande och kreativitet
  8. 0.6 Referensstatus och affärsmodeller
  9. 0.7 Avhandling och early adopter
  10. 0.8 En avhandling är inte ett "körkort"
  11. 0.9 Forskning och entreprenörskap
  12. 0.10 Om Johan Schlasberg
  13. 0.11 Tack
  14. Läsanvisning (5 sid. 8 min)
  15. 1.1Fem spår - Välj efter intresse
  16. 1.1.1 För bedömare av vetenskaplighet och bidrag
  17. 1.1.2 För intresserade av forskningskommunikation
  18. 1.1.3 Om uppslagsverk: historia och framtid
  19. 1.1.4 För intresserade av nya affärsmodeller
  20. 1.1.5 För lärare i högskolevärlden
  21. 1.2 Navigeringstecken och och förkortningar
  22. 1.3 Delning av sida i avhandlingen
  23. 1.4 Tillfälliga texter och 'extra' kapitel
  24. 1.5 Sök på sajten
  25. 1.6 Arkiv bakom lösenord
  26. 1.7 Om sajten
  27. Avhandlingens start och forskningsfrågor (3 sid. 7 min)
  28. 2.1 Introduktion
  29. 2.2 Tre centrala bilder i avhandlingen
  30. 2. Forskningsfrågor
  31. Innehållsförteckning (8 sid. 10 min)
  32. 3.1 Innehållsförteckning 34 kapitel med ≈300 underrubriker
  33. Kunskapsutveckling i avhandlingar (9 sid. 14 min)
  34. 4.1 Introduktion
  35. 4.2 Från forskning till vetenskap
  36. 4.2.1 Den kollegiala konversationen
  37. 4.2.2 Vetenskapens långsamhet
  38. 4.2.3 Vetenskap och teknologi
  39. 4.2.4 Att utveckla sin vetenskapliga röst
  40. 4.2.5 Kreativitet och vetenskaplighet
  41. 4.3 Forskningens stilar
  42. 4.3.1 Samexistens av olika stilar
  43. 4.4 Den illusoriska formatneutraliteten
  44. 4.5 Teoretiska perspektiv och teori
  45. 4.5.1 Språkutveckling
  46. 4.6 Metodutveckling
  47. 4.7 Intressanta data
  48. 4.8 Språk och bilder
  49. 4.8.1 Visualisering
  50. 4.9 Kris i managementforskningen och bristen på nytänkander
  51. Avhandlingens bidrag (9 sid. 15 min)
  52. 5.1 Introduktion
  53. 5.2 Konversationer
  54. 5.3 Bidragens sex kategorier
  55. 5.3.1 Teorbildning
  56. 5.3.2 Forskningsmetoder
  57. 5.3.3 Format och forskningskommunikation
  58. 5.3.4 Unika data om bolaget och uppslagsverket NE
  59. 5.3.5 Företag och organisationer
  60. 5.3.6 Samhälle och lärande
  61. 5.4 Begränsningar, vidare forskning och aktiviteter
  62. Forskningsmetoder (7 sid. 12 min)
  63. 6.1 Introduktion
  64. 6.2 Tvärvetenskapliga ansatser
  65. 6.3 Tidigare forskning & effektivitet
  66. 6.4 Normativ forskning
  67. 6.5 Normativa modellen e-Diderot
  68. 6.6 Longitudinell metod
  69. 6.7 Om återföring av fakta - "Facts effect"
  70. 6.8 Studiers reproducerbarhet
  71. 6.9 Reflexivt och annat tänkande
  72. Webbavhandlingar - ett nytt format (7 sid. 12 min)
  73. 7.1 Introduktion
  74. 7.2 Tre kvalitetsnivåer i webbavhandlingar
  75. 7.3 En avhandling i ett serviceperspektiv
  76. 7.4 Möjligheter i en webbavhandling
  77. 7.5 Från många experiment till nytt ekosystem
  78. 7.6 Strukturfrågor för webbavhandlingar
  79. 7.6.1 Ett CMS-r för avhandlingsproduktion
  80. 7.7 Konkurrens mellan ekonomihögskolor
  81. Case Impact Studies (7 sid. 11 min)
  82. 8.1 Samverkan
  83. 8.2 Fallstudier med villkor
  84. 8.3 Analyser från utsidan
  85. 8.4 Case Impact Studies (CIS)
  86. 8.5 Har företag nytta av CIS?
  87. 8.6 CIS och NE:s reaktioner
  88. 8.7 Konsekvenser av Case Impact Studies
  89. 8.8 Forskaren som influencer
  90. 8.9 Case Impact Studies i framtiden
  91. Referensstatus (6 sid. 10 min) - från kognitiv auktoritet till referensstatus
  92. 9.1 Introduktion
  93. 9.2 Kognitiv auktoritet
  94. 9.3 Social epistemologi
  95. 9.3.1 Epistemisk närhet
  96. 9.4 Kulturellt kapital
  97. 9.5 Vetenskaplighet som referensstatus
  98. 9.6 Referensstatus och rang
  99. 9.6.1 Återforing av fakta. "Facts effect"
  100. 9.7 Referensstatusens föränderlighet
  101. 9.8 Referensstatus och affärsmodeller
  102. 9.9 Strategi för ökad referensstatus
  103. Ny modell för uppslagsverk (6 sid. 8 min) - e-Diderot
  104. 10.1 Affärsmodeller för uppslagsverk
  105. 10.2 Trovärdighet som valuta
  106. 10.3 Baskrav i e-Diderot - en normativ modell
  107. 10.3.1 Transparens
  108. 10.3.2 Fritt för alla
  109. 10.3.3 Författarinformation
  110. 10.3.4 Datum och uppdatering
  111. 10.3.5 Referenser
  112. 10.3.6 Interna och externa länkar
  113. 10.3.7 Metadiskussion
  114. 10.4 Strategiska faktorer
  115. 10.4.1 Webbnivå
  116. 10.4.2 Innehåll
  117. 10.4.3 Volym
  118. 10.4.4 Ägande och affärsmodell
  119. 10.5 Framstegens tillbakablickande
  120. 10.6 Fakta och kommentarer
  121. Forskningslitteratur om Affärsmodeller (7 sid. 12 min)
  122. 11.1 Introduktion
  123. 11.2 Litteraturen och mitt fokus
  124. 11.3 Litteratur och forskningsluckor
  125. 11.4 Om forskningsluckor och mer
  126. 11.5 Wirtz et al. om BMI
  127. 11.6 Från vision till BMI
  128. 11.7 Affärsmodeller och entreprenörskap
  129. 11.8 Digitala affärsmodeller
  130. Affärsmodeller för uppslagsverk (9 sid. 14 min)
  131. 12.1 Introduktion
  132. 12.2 Omvärldsfaktorer av paradigmkaraktär
  133. 12.3 Förståelsehorisont
  134. 12.4 Historia som val
  135. 12.5 Ägarmiljöns betydelse
  136. 12.6 Uppslagsverk & affärsmodeller
  137. 12.6.1 Affärsmodellers uppdateringsfrekvens
  138. 12.7 Uppslagsverk i paketförsäljning
  139. 12.7.1 Läromedel och uppslagsverk
  140. 12.8 Modeller för uppslagsverk och e-Diderot
  141. 12.9 Prediktioner
  142. 12.9.1 Prediktion i företagsekonomi
  143. 12.9.2 Prediktioner om uppslagsverk
  144. 12.9.3 Prediktioner om NE
  145. 12.10 Diskussion
  146. Affärsmodellers tysta gränser (6 sid. 9 min)
  147. 13.1 Definition
  148. 13.2 Ordval och semantik
  149. 13.3 Kartor och modeller
  150. 13.4 Kartor och makt
  151. 13.5 Mentala kartor
  152. 13.6 Affärsmodellers tysta gränser
  153. 13.7 Antecipatorisk socialisation
  154. 13.8 Konstruktivt tvivel
  155. 13.9 Affärsmodell som story
  156. 13.10 Tysta gränser och NE
  157. Affärsmodeller och transparens (3 sid. 4 min)
  158. 14.1 Transparens - intro
  159. 14.2 Viktig?
  160. 14.3 Fakta som vapen
  161. NE och marknadsföringslagen (8 sid. 12 min) - NE bryter mot lagen!
  162. 15.1 Introduktion
  163. 15.2 Studiens frågor och bakgrund
  164. 15.3 Marknadsföringen av NE
  165. 15.4 Marknadsföringslagen
  166. 15.5 Marknadsdomstolen om "främst"
  167. 15.6 Vetenskapliga principer och objektivitet
  168. 15.7 Studier om innehållet i NE
  169. 15.8 NE om sin marknadsföring
  170. 15.9 KO-anmälan av NE Sverige AB
  171. 15.10 Diskussion
  172. Om bolaget NE Nationalencyklopedin AB (8 sid. 12 min) - om bolaget NE
  173. 16.1 Studiens frågor och bakgrund
  174. 16.2 Från uppslagsverk till läromedel
  175. 16.3 Referensstatus som affärsmodell - grunden för marknadsföringen av NE
  176. 16.4 Bolaget NE:s koncernmiljö - många branscher inkl. vodka
  177. 16.5 NE - en lönsamhetsanalys
  178. 16.6 Om Bra Böcker AB - fel i NE om NE
  179. 16.7 Är NE Sverige lönsamt?
  180. 16.8 Bolaget NE i framtiden
  181. 16.9 Diskussion
  182. NE abonnemang - vem // 56 (19%) av 290 bibliotek (4 sid. 5 min)
  183. 17.1 Forskningsfråga
  184. 17.2 Folkbibliotek - länkar till 290 Databassidor
  185. 17.3 Kommuner
  186. 17.4 Universitet
  187. 17.5 Företag
  188. 17.6 Privatpersoner
  189. 17.7 Läromedel och uppslagsverk
  190. 17.8 Diskussion
  191. NE statistik och kundservice (8 sid. 10 min) - Brister i statistik och NE-service.
  192. 18.1 Studiens frågor och bakgrund
  193. 18.2 NE:s statistikservice
  194. 18.3 NE-användning
  195. 18.4 IP-adresser och statistik
  196. 18.5 NE:s prismodell
  197. 18.6 Kostnad per sidvisning
  198. 18.7 Statistik Counter - internationell standard
  199. 18.8 Uppföljning av studien
  200. 18.9 Diskussion
  201. Jämförelse NE och Wikipedia (6+19 sid. 12 min) - Sveriges första forskningstudie
  202. 19.0 Introduktion och resultat - Wikipedia är en bättre tjänst
  203. 19.1 Forskningsfrågor
  204. 19.2 Metodfrågor
  205. 19.3 Faktorer, att in- eller exkludera - mer än värderingar?
  206. 19.4 Urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
  207. 19.5 Resultat i tabellformat
  208. 19.6 Diskussion
  209. 19.7 Jämförelse av 150 ord - längd, författare, referenser, uppdatering
  210. Store Norske Leksikon (5 sid. 7 min) - en jämförelse med NE och BiBB
  211. 20.1 Introduktion
  212. 20.2 Store Norske Leksikon (SNL)
  213. 20.3 Store Danske Leksikon (SDL)
  214. 20.4 Uppslagsverket Finland
  215. 20.5 Lärdomar för digital transformation
  216. 20.6 Ett svenskt perspektiv
  217. 20.7 Jämförelse SNL, NE och BiBB
  218. 20.8 Resultat av jämförelsen
  219. 20.9 Stanford Encyclopedia of Philosophy
  220. 20.10 Wikipedia
  221. Vem skriver i NE? (5 sid. 4 min) - studie 2011 och 2019 om NE:s "författare"
  222. 21.1 Studiens frågor och bakgrund
  223. 21.2 5.000 artiklar i NE 2011 - kan inte upprepas. Lägre transparens i NE.
  224. 21.2.1 Resultat 1 - Cirka 20% av författarna döda 2011
  225. 21.3 Författare i området 'Medicin' 2019 - 264 namngivna författare 2019
  226. 21.3.1 Resultat 2 - Cirka 30% av författarna döda 2019. Medelåldern ≈75 år.
  227. 21.4 Diskussion
  228. Nya uppslagsord i NE (5 sid. 6 min) 12 månader - 246 nya ord
  229. 22.1 Resultat
  230. 22.2 Studiens frågor och bakgrund
  231. 22.3 Forskningsmetodik
  232. 22.4 Nya ord i NE
  233. 22.5 Diskussion
  234. 22.6 NE:s nya 'Notismodell'
  235. Referensstatus på bibliotek (4 sid. 7 min) - + om bibliotekens text om NE
  236. 23.1 Introduktion
  237. 23.2 Studie 1: folkbibliotekens databaser
  238. 23.3 Resultat av databasanalysen
  239. 23.3 Biblioteken om NE
  240. 23.4 Studie 2: presentationen av NE på biblioteken
  241. 23.5 Bibliotekens texter om NE
  242. 23.6 Resultat
  243. 23.7 Diskussion
  244. Studier om NE (3 sid. 5 min) - intro till alla NE-studier
  245. 24.0 Introduktion
  246. 24.1 NE och marknadsföringslagen
  247. 24.2 Jämförelse NE och Wikipedia - Wikipedia överlägset bäst
  248. 24.3 Om NE Nationalencyklopedin AB
  249. 24.4 Bolaget NE:s kunder
  250. 24.5 NE:s författare och innehåll
  251. 24.6 Nya uppslagsord i NE - statistik för 12 månader
  252. 24.7 Bristande statistik - och brister i statistiken
  253. Bolags rätta ägare (4 sid. 6 min) - portföljperspektiv och nerifrånperspektiv
  254. 25.1 Introduktion
  255. 25.2 Koncernperspektivet
  256. 25.3 Dotterbolagsperspektivet
  257. 25.4 Synergimatris
  258. 25.5 Socioemotionellt värde (SEW)
  259. 25.6 Rätt ägare av uppslagsverk
  260. 25.7 Rätt ägare av uppslagsverket NE
  261. 25.8 Rätt ägare av SNL
  262. 25.9 Diskussion
  263. Ekosystem för avhandlingar (10 s. 12 min.)
  264. 26.1 Introduktion
  265. 26.2 Vad är ett ekosystem?
  266. 26.2.1 Ekosystem i företagsekonomisk forskning
  267. 26.3 Ett ekosystems bredd och täthet
  268. 26.3.1 Tre ekosystem för avhandlingar
  269. 26.4 Ekosystem för tryckta avhandlingar
  270. 26.4 Ekosystem för Pdf
  271. 26.4.1 Studie om avhandlingsregler
  272. 26.5 Olästa avhandlingar
  273. 26.5.1 Problemets lösning
  274. 26.7 Ekosystem för webbavandlingar
  275. 26.8 Jämförelse av avhandlingsformat
  276. (26b) Avhandlingsformat i Sverige (3 s. 4 min.)
  277. 26b.1 Studie och bakgrund
  278. 26b.2 Aktuella avhandlingsregler
  279. 26b.3 Resultat i tabellformat
  280. 26b.4 Sammanfattning av tabelldata
  281. 26b.5 Externa kommentarer
  282. 27.6 Frågor och invandningar Ja, men ...
  283. 26b.7 Om förändring av universitet och avhandlingens epilog
  284. Ekosystem för webbavhandlingar (3 s. 4 min.)
  285. Uppslagsverk (6 sid. 9 min) - historia och framtid
  286. 28.1 Introduktion
  287. 28.2 Vad menar vi med uppslagsverk?
  288. 28.3 Uppslagsverkens auktoritet
  289. 28.4 Uppdateringsskuld
  290. 28.5 Wikipedia firar 20 år
  291. 28.6 Intressenter 1980 - SOU 1980:26
  292. 28.7 Nytt uppslagsverk 2020 - 2030
  293. 28.8 Uppslagsverkens äldre historia
  294. 28.9 Forskare om uppslagsverk
  295. Läromedel i skolan och uppslagsverk (5 sid. 7 min) - som fri stödfunktion
  296. 29.1 Introduktion
  297. 29.2 Läromedel i skolvärlden
  298. 29.2.1 Öppen modell för läromedel
  299. 29.2.2 Sluten modell för läromedel
  300. 29.3 Det livslånga lärandet
  301. 29.4 Affärsmodeller för digitala läromedel
  302. Forskningskommunikation och påverkan (7 sid. 10 min)
  303. 30.1 Introduktion
  304. 30.2 Läsartid
  305. 30.3 Forskning och journalistik
  306. 30.4 Strategisk kommunikation
  307. 30.5 Högskolans samverkansuppgift
  308. 30.6 Forskningskommunikation och uppslagsverk
  309. 30.7 Avhandlingens kommunikationsstrategi
  310. 30.8 Påverkan i tid och rum
  311. 30.9 Påverkan och kostnader
  312. 30.10 Managementforskning i kris
  313. 30.11 Min avhandlings påverkan
  314. Sammanfattning (3 sid. 4 min)
  315. 31.1 Introduktion
  316. 31.2 Forskningsfrågor
  317. 31.3 Två centrala bilde
  318. 31.4 Tre kapitel om webbavhandlingar
  319. 31.5 Avhandlingens bidrag
  320. Summary of my thesis (1 p.. 1 min)
  321. Referenser (10 sid. 5 min) - 245 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
  322. 33.1 Artiklar och böcker
  323. 33.2 Encyklopedier och databaser
  324. 33.3 Forskningsprojekt, utredningar och lagar
  325. 33.4 Bloggar och sociala medier
  326. 33.5 Organisationer
  327. 33.6 Tidskrifter
  328. 33.7 Videos och poddar
  329. 33.8 Diverse länkar
  330. 33.9 Några andra man kan lära sig av
  331. Figurer och bilder (26 sid. 7 min) - 100+ figurer, bilder och diagram

  1. Kommentarer (3 sid. 3 min) Ingår ej i avhandlingen
  2. 100.1 Om avhandlingen
  3. 100.2 Om avhandlingsprocessen
  4. 100.3 Om avhandlingens impact
  5. Vanliga frågor (FAQ) och blogg (4 sid. 5 min) Ingår ej i avhandlingen
  6. 101.1 Vanliga frågor - FAQ
  7. 101.2 Blogg

Publicerades: 2016.   
Uppdaterad senast: 21 maj 2022

Start och forskningsfrågor← 2
Innehåll
→ 4 Kunskapsutveckling i avhandlingar



Ingår i Johan Schlasbergs avhandling
'Forskningskommunikation, webbavhandlingar och affärsmodeller för uppslagsverk'.

12 kommentarer.  Din är välkommen.   Om delning av en sida i avhandlingen (Kap. 1.6).

Innehållsförteckning med närmare 300 underrubriker finns på - webbavhandling.se/innehall/